Werknemers Inter-Beton staken tegen hoge werkdruk: alle betoncentrales in ons land dicht volgens vakbond

Werknemers van Inter-Beton in Genk legden vorig jaar al een keer het werk neer.
Karolien Coenen Werknemers van Inter-Beton in Genk legden vorig jaar al een keer het werk neer.
Een driehonderdtal chauffeurs van Inter-Beton, dat stortklaar beton produceert, heeft vandaag het werk neergelegd uit protest tegen de hoge werkdruk. Volgens socialistische vakbondsman Jan Staal zouden alle betoncentrales in België - meer dan 30 - dicht zijn. Algemeen directeur Geert De Maeyer bevestigt het nieuws. Dinsdagnamiddag overleggen bonden en directie. 

"Het conflict draait rond werkdruk, veiligheid en de balans met het privéleven", aldus Staal. "De chauffeurs willen gerust eens overuren doen, maar de uitzondering is bij Inter-Beton de regel geworden. Dat leidt tot werkdagen van soms 14 à 15 uur."

De Maeyer zegt te beseffen dat de chauffeurs onder druk staan. "Of er van onze kant toegevingen zullen gebeuren, zal onderdeel uitmaken van de dialoog van volgende dinsdag", aldus De Maeyer. De chauffeurs zijn ook ontevreden over een nieuw dispatchingsysteem, dat zou leiden tot onlogische rittenverdeling en wachttijden.

Waarschuwingsstaking

In de centrale van Genk was er vorig jaar al een waarschuwingsstaking. "Er werden toen veel beloftes gedaan, maar uiteindelijk is er weinig veranderd", zegt de vakbondsman. Daarom wordt nu in heel het land een dag het werk neergelegd, in gemeenschappelijk vakbondsfront.

"Vorige week werden we op de hoogte gesteld van de stakingsaanzegging voor vrijdag", zegt De Maeyer. "Sinds de waarschuwingsstaking van vorig jaar in Genk hadden we al maandelijks overleg. Een staking is voor geen van de partijen goed nieuws. We hopen dat we met dialoog een oplossing kunnen vinden."

Dinsdag is overleg gepland met de directie. De mensen zullen dan weer aan het werk gaan - maandag is een feestdag.




36 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • DANY vandekerkhove

    Ik doe al de dagen 14 tot 16 uren in de transport men wil meer werken maar wil wel veel verdienen ????

  • Jan Boden

    Jan Staal is vanaf nu Jef Staak.

  • guido van der smissen

    inderdaad jef,het is genoeg geweest lieve mensen allemaal leg overal het werk neer en staak deze regering weg

  • Gino Denil

    En ondanks die 12 uur per dag en al die overuren zal een jaar werken toch maar voor één jaar tellen voor je pensioen. Op het einde van de rit ben je niet alleen kapot gewerkt. Maar heb je voor een pensioen van 45 jaar eigenlijk 65 jaar gepresteerd.

  • Dirk Landuyt

    Ik doe dit al 41 jaar. En dan ? Het probleem van de eeuw in het transport : ze willen alles, maar ze willen er niet voor werken. Pussies...