Werken E17 vanaf 2 juni van start

Op maandag 2 juni gaan werken op de E17 tussen de afritten Haasdonk en Waasmunster van start. Dat meldt het Agentschap Wegen en Verkeer. Op 13 september zouden de werken, die in twee fasen op de rijstroken richting Gent plaatsvinden, moeten voltooid zijn.

7 op 7
Om de uitvoeringstermijn zo kort mogelijk te houden, wordt zeven dagen op zeven 24 uur per dag gewerkt. De kostprijs van de wegwerken bedraagt iets meer dan 16 miljoen euro. De Vlaamse overheid financiert de werkzaamheden, die uitgevoerd worden door de tijdelijke handelsvereniging Wegebo-VBG. Dat zijn in de praktijk dezelfde aannemers die de grote werken aan de Antwerpse ring in 2004 en 2005 voor hun rekening namen.

Nieuwe vangrails
De werken komen er omdat het wegdek van de autosnelweg na veertig jaar intensief gebruik te lijden heeft aan spoorvorming en uitrafeling. De bestaande asfaltverharding en de onderliggende fundering van de drie rijstroken en de pechstrook worden volledig opengebroken. Bovendien wordt de begroeiing in de middenberm voor een deel weggenomen en worden de vangrails en de rubberen stootbanden vervangen.

Gewapend beton
In de plaats wordt de rijweg heraangelegd in doorgaand gewapend beton, zoals dat ook bij de werken aan de Antwerpse ring het geval was. Dat type beton heeft als voordeel dat het goed bestand is tegen spoorvorming. Dat is geen overbodige luxe op de E17, waar meer dan één derde van het verkeer uit vrachtverkeer bestaat. Ook de lawaaihinder zal verminderen na de heraanleg.

Twee fasen
De werken verlopen in twee fasen. In de eerste fase, van 2 juni tot 12 juli, wordt gewerkt tussen Sint-Niklaas en Waasmunster. Tijdens die fase wordt weinig hinder verwacht omdat de capaciteit behouden blijft door het inschakelen van de parallelweg naast de E17 ter hoogte van Sint-Niklaas.

Live file-info
In een tweede fase wordt van 26 juli tot 13 september gewerkt tussen Haasdonk en Sint-Niklaas. Dan zijn in de richting van Gent maar twee rijstroken beschikbaar: één op de rijweg richting Gent, en één via doorsteek van de middenberm op de rijweg richting Antwerpen. In de andere richting worden de drie rijstroken versmald om de extra rijstrook te creëren. Het verkeer wordt omgeleid via de complexen van Kruibeke en Sint-Niklaas-Centrum.

Tijdens de werken wordt een proefproject ondernomen: op dynamische borden wordt op basis van gsm- en gps-gegevens aangegeven hoe lang automobilisten in de file staan. (belga/svm)