Welke ‘Mobiscore’ krijgt jouw huis of appartement? Deze site laat het je meteen zien

photo_news
De Vlaamse overheid lanceert vandaag een nieuwe tool om te berekenen hoe duurzaam jouw woning gelegen is: de Mobiscore. Iedereen met een adres in Vlaanderen kan er zijn huis of appartement opzoeken en krijgt een persoonlijke score op 10. Hoe hoger je score, hoe beter en hoe duurzamer je woning gelegen is.

De Mobiscore is een gloednieuw instrument dat aangeeft hoe goed belangrijke voorzieningen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te bereiken zijn vanaf een specifiek adres. Hoe ver moet je stappen tot de dichtstbijzijnde bus- of tramhalte? Is er een station in de (ruime) omgeving? Kan je met de fiets naar het postkantoor of de supermarkt? De antwoorden op al die vragen samen worden omgezet in een score op 10. De score houdt rekening met vijf categorieën: winkels en diensten zoals de post of een bank; ontspanning, sport en cultuur; onderwijs; gezondheid en zorg zoals dokters of ziekenhuizen, en openbaar vervoer.

De Mobiscore houdt enkel rekening met je locatie, en niet met de vraag of je bijvoorbeeld een energiezuinig passiefhuis hebt of niet. En ook al verplaats je je nu al altijd op een duurzame manier, je zal op een afgelegen locatie sowieso een slechte score te zien krijgen. Het gaat namelijk om de gemiddelde milieu-impact van verplaatsingen. Bedoeling is op die manier dat wie zijn woning wil verkopen of verhuren, of er net een wil kopen of huren, aan de hand van de Mobiscore snel kan bekijken hoe duurzaam de woning gelegen is. 

Klaas De Scheirder

De test: drie locaties in de Kerkstraat

Een willekeurige zoektocht in drie ‘Kerkstraten’ laat goed het verschil zien: de Kerkstraat in Antwerpen-Noord krijgt door zijn bijzonder centrale ligging een score van 9,9. Alles is er dichtbij en er is bijvoorbeeld een “uitstekend aanbod” aan openbaar vervoer. De Kerkstraat in centrumstad Turnhout krijgt een score van 7,2, met een nog altijd “goed aanbod” aan openbaar vervoer, maar slechts een matig bereikbaar aanbod aan ontspanning, sport en cultuur. 

De Kerkstraat in het landelijke Langemark-Poelkapelle krijgt daarentegen maar een score van 4,5 op 10. Geen enkele parameter scoort hier goed. Het aanbod aan openbaar vervoer is beperkt, alle andere voorzieningen zijn maar ‘matig bereikbaar’.

De mobiscores van het centrum van respectievelijk Antwerpen-Noord, Turnhout en Langemark-Poelkapelle.
rv De mobiscores van het centrum van respectievelijk Antwerpen-Noord, Turnhout en Langemark-Poelkapelle.

“Minder files, luchtvervuiling, geluidsoverlast en geurhinder”

“Met de Mobiscore kun je bewust kiezen voor een nieuwe woonplaats waar je zelden of nooit een auto nodig hebt”, klinkt het bij de Vlaamse overheid. “Zo draag je bij aan minder files, luchtvervuiling, geluidsoverlast en geurhinder. Je kunt je mobiliteitsimpact verkleinen door je woonplaats strategisch te kiezen – vlak bij voorzieningen en goed bereikbaar te voet en met de fiets.”

De nieuwe tool is voor alle duidelijkheid geen fiscaal instrument en is er louter ter informatie voor de Vlaming. Er is geen enkel financieel gevolg aan gekoppeld en niemand is verplicht ze te gebruiken. Maar mogelijk zal ze in de praktijk en op termijn wel gevolgen hebben voor wie bijvoorbeeld zijn woning wil verkopen. Ook het energieprestatiecertificaat EPC, dat in een oogopslag laat zien hoe energiezuinig een woning is, was bij de invoering weinig bekend, maar heeft volgens makelaars ondertussen toch een behoorlijke impact op het koopgedrag van de Vlaming. Mogelijk zal de Mobiscore dezelfde weg opgaan.

Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck is in elk geval blij met de Mobiscore, zegt hij aan De Standaard. “Onze verplaatsingen vertegenwoordigen 40 procent van alle CO2-uitstoot door individuen. De impact van slecht gelegen woningen op onze voetafdruk is enorm. De uitstoot van een gezin dat in een ecologische ­passiefwoning op de buiten woont, is groter dan die van een gezin in een 19de-eeuwse, slecht geïsoleerde rijwoning in de stad, enkel en alleen door de vele verplaatsingen die zij met de auto afleggen.”




158 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ANNE GRUWEZ

    Wij krijgen voor onze straat een matig voor sport en ontspanning, terwijl we op nog geen km van de stedelijke sporthal en zwembad wonen. We wonen op 1,5 km van de grote markt , dus het centrum vd stad waar alles voorhanden is, en onze score is 5 1. Weet niet goed waar we zouden moeten wonen om n voortreffelijke score te behalen, heel vreemd die parameters die zij gebruiken!

  • peter colson

    "De score zal wel geen invloed op de prijs" Is de maker van het filmpje gisteren geboren. De score zal wel degelijk invloed hebbben. De mobiscore zal een argument worden om te rechtvaardigen waarom een woning met 10/10 een paar 10.000 euros meer moet kosten dan een huis met een lagere mobiscore. Wanneer men beweert dat het geen invloed heeft is het dikwijls net omgekeerd

  • RINA D'HAESELEER

    Overal een groen check gekregen en toch maar 8,9 halen hoe kan dat?

  • Ghijs Elvan

    Het beteft hier een relatieve en geen absolute score. Natuurlijk kan niet iedereen een 9 of meer krijgen, want dan is er geen onderscheid tussen een dorp met wat sportveldjes en een cc in de buurt en een stad met veel meer faciliteiten. Voor zij die in wijk met bijv. code 7 wonen, is de impact op de mobiliteitskost, waarvan de overheid veel betaalt via subsidies, veel groter dan bij iemand in een wijk met score 8. In de 1ste wijk worden deze mobiliteitskosten door minder mensen gedragen.

  • Dirk Thyssen

    Waar blijven ze het toch halen hè, een bouwmeester . Die kerel heeft de afgelopen jaren al wat ideeën gespuid. Een van zijn stokpaardjes allemaal samen wonen en betonstop. Alleen vrees ik dat de gewone Jan met de pet hiervan de dupe zou kunnen zijn . Dat er een serieus groen kantje aan die kerel zit valt niet te ontkennen volgen mij . Ik wacht benieuwd af naar zijn volgend ideetje, want dat er nog velen zullen volgen ben ik zeker.