Weer uitstel voor studie over kilometerheffing

 Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Photo News Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
De publicatie van een langverwachte studie over een slimme kilometerheffing wordt uitgesteld tot september. Dat heeft De Tijd vernomen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) schoot begin april de kilometerheffing af omdat er volgens hem geen draagvlak voor is, maar het consortium Motivity bleef wel verder werken aan een studie die de minister in 2017 had besteld.

Aanvankelijk moest het eerste deel van de studie in april voorgesteld worden, zodat die als basis kon dienen voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen. Maar de publicatie van de nota werd uitgesteld tot juni. Nu duikt er opeens weer uitstel op, tot september, vernam De Tijd.

"Door de politieke commotie over het thema voor de verkiezingen zijn de werkzaamheden even bevroren", verklaart Leen De Dycker, de woordvoerster van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW).

Het tweede deel van de studie, het concrete implementatieplan, is voorlopig zelfs geannuleerd. Maar als rekeningrijden toch nog in het regeerakkoord wordt opgenomen, kan dat tweede deel alsnog worden uitgewerkt, klinkt het.




66 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Statham

    Kilometerheffing is verkeersbelasting minimum x 2 , reken maar eens uit met de tarieven die ze willen invoeren, zelfs al doe je maar 9000km per jaar ga je dubbel betalen.

  • Edgard Gielis

    nva is niets anders dan betalen voor gepensioneerden en arbeiders en zo weinig mogelijk koopkracht door INDEXSPRONG maar bedrijven rijker maken die daarna vertrekken naar het buitenland al vijf jaar aan een stuk en nu terug vijf jaar bedankt NVA kiezers

  • Gino Denil

    Als het budgetneutraal was dan zou er geen protest zijn. Maar dat zal het niet zijn. Er is vooreerst al de kost om het te implementeren. En bovendien wil men er zaken zoals de Oosterweel verbinding mee financieren. Bovendien kan het nog eens misbruikt worden om lasten van de werkgevers af te schuiven op de burger. Kan, met een grote waarschijnlijkheid. En bij elk begrotingstekort ontstaat de verleiding om de heffing weer eens te verhogen. Zoals met de accijns op de brandstoffen.

  • Paul Vanmaldeghem

    Stop toch eens met N-VA de schuld te geven van alles wat er misloopt in dit land. De laatste federale regering was een coalitie met drie Vlaamse en één Franstalige partij en de Vlaamse regering was met drie partijen. Je mag als partij nog zoveel ambities hebben als je wil, coalities vragen consensus. Dat rekeningrijden eraan komt is zeker, teveel drukkingsgroepen hameren erop en die krijgen op termijn toch hun zin. Daar zit het echte gevaar voor een democratie, niet in een politieke partij.

  • Peter Smets

    De kilometerheffing bestaat al. Ze heet 'accijns op de brandstoffen'. Weytske zit er niks mee in om ons twee maal belasting te laten betalen voor hetzelfde.