Wallonië zet door met wegenvignet en het zou 89,20 euro per jaar kunnen kosten

Meerderheidspartijen MR en cdH hebben in het Waals parlement een resolutie voorgesteld waarin ze pleiten voor de invoering van een wegenvignet op Waalse bodem. Er werd nog niet over gestemd, maar het voorstel werd wel al een stuk concreter gemaakt. “Als we een wegenvignet introduceren naar het voorbeeld van Oostenrijk – dat kost 9,20 euro voor 10 dagen, 26,80 euro voor 2 maanden en 89,20 euro voor een jaar - zal dat Wallonië 50 miljoen euro per jaar opleveren”, aldus Dimitri Fourny (cdH), die de begrotingscommissie in het Waals parlement voorzit.

Het vignet zou de Waalse belastingbetaler niets kosten, omdat de bijdrage afgehouden wordt van de wegenbelasting. Maar alle anderen betalen wél. “Volgens een studie van het consultancybureau Fairway rijden er elk jaar 7 miljoen buitenlandse voertuigen over de Belgische wegen. 5,5 miljoen daarvan gebruiken de Waalse wegen”, aldus Fourny. “Als we een wegenvignet introduceren naar het voorbeeld van Oostenrijk, zal dat Wallonië 50 miljoen euro per jaar opleveren.”

Inkomsten

De inkomsten willen cdH en MR gebruiken om het openbaar vervoer te vergroenen. Ze kunnen ook worden ingezet om het aantal buslijnen te verhogen en hun frequentie op te drijven, of om meer carpoolstroken aan te leggen.


MR en cdH voelen zich gesterkt door het advies dat de advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie woensdag verleende. Die vindt niet dat de op stapel staande Duitse tolheffing op personenwagens de buitenlandse chauffeurs discrimineert. Hij gaat daarmee in tegen Oostenrijk, dat protesteert tegen het vignet. Het is wachten op het definitieve arrest in de zaak, maar in een arrest wordt doorgaans de opinie van de advocaat-generaal gevolgd. De inning van de heffing zou dan in 2020 starten.

“We hebben nu een duidelijk advies, dat een juridisch precedent creëert en ons toelaat om door te gaan”, zegt Dimitri Fourny, fractieleider van cdH. “Als het advies wordt gevolgd door het Hof, kan het systeem in de hele Europese Unie en dus ook in België worden ingevoerd.”

Over 15 dagen zou de discussie in het Waals parlement verder worden gezet. Tegen dan zou het Europees Hof van Justitie zich uitgesproken moeten hebben over de zaak.

Advies

Het advies van de advocaat-generaal verandert alleszins niets aan het standpunt van Vlaanderen. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) blijft bij zijn kritiek van vorige maand. “Dit is geen mobiliteitsinitiatief, maar een belastingsinitiatief. Een vignet is een domme heffing zonder mobiliteitssturing”, vindt hij.




143 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • roeland holemans

    Vignet lijkt me betere oplossing dan de slimme heffing van Ben. 1. Iedereen met auto betaalt. 2. Mensen die toevallig slecht wonen tov werk worden niet afgestraft. 3. Met slimme heffing is privacy weg. 4. Hoe ga je hybride of elektrische wagen behandelen. Die zijn nu ontheven van BIV. Persoonlijk denk ik dat punt 3 de voornaamste reden is.

  • pieter De Potter

    Beter een kilometerheffing, dan betaalt de gebruiker van het wegennet ipv de bezitter van een auto.

  • françois troch

    liever een vignet dan kilometerheffing, maar Weyts heeft liever meer inkomsten hij laat ons nog niet genoeg betalen

  • Jan Jansens

    Nee Weyts wil een kilometerheffing invoeren dat brengt veel meer geld op en vervangt de accijnzen op fossiele brandstoffen, dat gaat ons meer dan 500€ per jaar kosten. Ik ben ook voorstander van een Belgisch vignet en een vaste prijs, dat rekeningrijden gaat ons veel meer geld kosten onder het excuus voor het milieu en de bedrijfswagens hebben hier natuurlijk geen last van.

  • Eric Grosemans

    Dergelijke onzin krijgt ge dus met zever als meer onafhankelijkheid, verschillende gewesten, confederalisme... Zulke zaken moeten federale bevoegdheden zijn en geen gewestelijke. Net zoals die belachelijke snelheidsbeperkingen, in Wallonië 90, in Vlaanderen 70, leg het maar eens uit aan een buitenlander. Je vraagt je af welke idioten zoiets verzinnen.