Wallonië gaat vervuilende dieselwagens stapsgewijs bannen

AP
Wallonië gaat vervuilende personenwagens op diesel stapsgewijs verbieden. Vanaf 2023 zullen de oudste dieselwagens er niet meer mogen rijden en na 2030 mogen enkel die wagens die aan de strengste uitstootnormen voldoen op de Waalse wegen rijden. De Waalse regering wil zo de luchtkwaliteit verbeteren.

Volgens het vandaag goedgekeurde ontwerpdecreet mogen de oudste dieselwagens, die aan geen enkele euronorm beantwoorden, vanaf 1 januari 2023 niet meer op het Waalse wegennet. Een jaar later worden wagens met euronorm II verboden, in 2025 is euronorm III en in 2026 is euronorm IV verboden. Euronorm V mag nog tot 2028 en wagens met euronorm VI tot 2030. Daarna mogen enkel nog dieselwagens met een hogere euronorm.

Omdat het verbod stapsgewijs wordt ingevoerd en lang genoeg op voorhand wordt aangekondigd, voorziet de Waalse regering geen financiële steunmaatregelen voor wie verplicht zal worden om zijn wagen te vervangen. Voor vrachtwagens komt er voorlopig geen verbod, omdat er nog onvoldoende alternatieven beschikbaar zijn.

Nog maatregelen tegen fijn stof

In de strijd tegen het fijn stof neemt de Waalse regering nog maatregelen. Wagens die stilstaan in de buurt van scholen zullen niet langer de motor mogen laten draaien. Dit verbod gaat in van zodra het Waals Parlement het decreet goedkeurt.

Waalse gemeenten zullen lage emissiezones kunnen invoeren. Vervuilende auto's worden uit die zones geweerd. Bij een vervuilingspiek zal de Waalse regering het volledige gewest tot lage emissiezone kunnen uitroepen.

In die zones worden de normen stapsgewijs opgetrokken. Vanaf 2020 zullen dieselauto's minstens euronorm IV moeten hebben. Vanaf 2022 wordt dat minstens euronorm V. Benzinewagens en wagens op gas moeten vanaf 2025 minstens euronorm III hebben, voor dieselwagens is dan al euronorm VI vereist. Er zijn wel uitzonderingen voorzien voor bijvoorbeeld hulpdiensten.

De Waalse regering keurde vorige week al andere maatregelen rond de luchtkwaliteit goed, waaronder een verbod op roken in de wagen. Dat verbod geldt overigens ook voor elektronische sigaretten. 




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Steven DE CLIPPELE

    De kleine man wordt verplicht om een nieuwe wagen te kopen en het liefst een elektrische. Enkel rijken en zelfstandigen kunnen zich dat veroorloven. Een gemiddelde gezinswagen gaat boven de 50.000 € kosten. Dat is dan nog de kleinste en goedkoopste.

  • Nick de Anno

    Wat met vliegtuigen? Schepen? Dieseltreinen? Die vervuilen het meest van allemaal. Pakken ze die ook aan?

  • danny meulders

    en wat met old timers ? en dat kan zo allemaal maar in een democratie ?

  • Conny Van den Bosch

    ik wist niet dat de PVDA al aan de macht was in Wallonië! Binnenkort rijden daar enkel nog de partijbonzen.

  • Albert Deplus

    En de industrie doet lustig verder !!