Wallonië fel gekant tegen Vlaamse kilometerheffing: “Algemene heffing bestaat al, via de accijnzen”

Minister Di Antonio: “Twee verschillende systemen in één land is moeilijk te vatten”

(Archieffoto)
Photonews (Archieffoto)
Een kilometerheffing op alle Vlaamse wegen beroert flink de gemoederen in Wallonië. Dat zegt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH). Hij hoopt meer uitleg te krijgen van de Vlaamse collega's, want twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land is "moeilijk te vatten", zegt hij.

De Vlaamse regering wil vanaf 2024 of 2025 een kilometerheffing invoeren op de Vlaamse wegen. Een voorbereidende studie in opdracht van de regering onderzoekt intussen enkel nog het scenario van een heffing in het hele gewest. De piste van een lokale heffing op bepaalde filegevoelige plekken, lijkt afgevoerd.

Maar Wallonië verzet zich tegen dat plan, maakt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio duidelijk. Het zuiden van het land geeft nog altijd de voorkeur aan een forfaitair wegenvignet, dat voor Waalse bestuurders gecompenseerd zou worden door een vermindering van de verkeersbelasting.

Twee verschillende systemen voor een kilometerheffing in één land zou "moeilijk te vatten" zijn, zegt Di Antonio aan Belga. Hij is dan ook "zeer tegen het project gekant". Volgens Di Antonio bestaat zo'n algemene kilometerheffing trouwens al, via de accijnzen. Op die manier geeft de regering de automobilisten die het kunnen betalen het recht om te vervuilen, meent hij.

Di Antonio blijft ijveren voor een akkoord tussen Vlaanderen en Wallonië om een Belgisch systeem op poten te zetten, maar "Vlaanderen breekt met dat idee". Hij wil nu met zijn collega's overleggen over de Waalse reactie op de plannen aan het Martelarenplein.




47 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • isabel da silva

    In Wallonië liggen 4 autosnelwegen die er allemaal even slecht aan toe zijn . Als ze daar denken dat Vlaanderen gaat blijven betalen voor hun wanbeheer , sorry , this is the end .

  • Hugo Bavré

    Ik vind het normaal dat op internationale wegen taksen worden betaald, door de buitenlanders wel te verstaan. Dat er maar vlug confederalisme komt dan zijn de bemoeienissen van Wallonië van de baan, dan kan Vlaanderen vooruit zonder obstructies van de Walen.

  • Roger Deprez

    IK ben voor, veel km veel betalen weinig km weinig betalen en auto belasting afschaffen.

  • Mario Bocque

    Ik ben Vlaming en 100% tegen. We betalen al meer dan genoeg !

  • Paul Cools

    Bepaalde bevoegdheden dienen dringend terug federaal te worden, verkeerswetgeving, rijbewijs, technische controle , belastingen om enkele te noemen. Deze waanzin kan je niet verkopen aan buitenlanders en nog minder aan Belgen. Het is toch godgeklaagd dat een figuur als Weyts erin slaagt om 4jaarlang een diaree van pest maatregelen uit te vaardigen, waar geen mens het mee eens is en die enkel dienstbaar zijn voor de Vlaamse belastingen.