Waasland Shopping Center zorgt voor koopvlucht in buurgemeenten

De opening van het Waasland Shopping Center in Sint-Niklaas heeft de handelskernen van 13 omliggende gemeenten rake klappen uitgedeeld. Dat blijkt uit een studie van het marktonderzoeksbureau ABM.

Lege stadskern
Unizo lichtte de resultaten van het onderzoek vandaag toe op een persconferentie in Temse. Die gemeente heeft trouwens de grootste klappen gekregen. De koopvlucht naar Sint-Niklaas is daar op zes jaar tijd gestegen van 11,2 naar 48,2 procent. De stadskern van Sint-Niklaas bleef trouwens ook niet gespaard. De leegstand verdubbelde tot 24 procent en het aantal winkels in de binnenstad daalde op tien jaar tijd met één derde. In de omliggende gemeenten gaan gemiddeld 15 pct meer inwoners winkelen in het shoppingcentrum.

Verschuiving
Voor Unizo moeten deze rampzalige cijfers een nieuw argument geven aan de Vlaamse regering om geen vergunning te verlenen voor nieuwe shoppingcentra buiten de stadskernen zoals naast het door Club Brugge geplande nieuwe stadion. "In totaal zijn er in Vlaanderen en Brussel plannen voor meer dan 700.000 m2 extra winkelcentra tegen 2010. Dat komt neer op een verdubbeling maar de koopkracht van de mensen blijft hetzelfde. Het enige effect is dus een verschuiving van de dorps- en stadscentra naar de periferie," zegt voorzitter Karel Van Eetvelt.

Kern versterken
Hij wijst ook naar de maatschappelijke kost van deze evolutie met meer leegstand, minder sociale controle en een verhoogd onveiligheidsgevoel. "In Sint-Niklaas worden handelaars in het winkelcentrum nu extra belast om met dat geld te investeren in de kern. Unizo pleit daarom voor een kernversterkend beleid in de bestaande handelskernen zoals het project K in Kortrijk en het stadsplein in Genk. (belga/sd)