Exclusief voor abonnees

Waarom we met de auto gaan werken, en wat we daar aan kunnen doen

Helft Belgen ziet geen alternatief voor de auto om naar werk te pendelen

Ochtendspits op de Brusselse Ring. Elke dag trotseren we de file naar het werk en bijna de helft van de Belgen ziet geen alternatief voor de auto.
photo_news Ochtendspits op de Brusselse Ring. Elke dag trotseren we de file naar het werk en bijna de helft van de Belgen ziet geen alternatief voor de auto.
Bijna de helft van de Belgen die met de auto pendelen, stelt dat te doen omdat ze geen andere optie hebben. Hoewel we steeds meer voor de fiets of het openbaar vervoer kiezen, blijven we verknocht aan de auto. Hoe komt dat? En wat kunnen we eraan doen?

Liefst 72% van de Belgen pendelt met de auto naar het werk, nog altijd vooral met de eigen wagen (56%) of de bedrijfswagen (14%). Ruim één op de vijf Belgen (21%) gaat werken met het openbaar vervoer, evenveel landgenoten doen het met de fiets. Bijna één op de tien (9%) gaat te voet naar het werk. Dat blijkt uit onderzoek van hr-bedrijf SDWorx, waarbij de respondenten meer dan één vervoersmiddel konden aanvinken.

Opvallend is dat bijna de helft van de autogebruikers aangeeft geen alternatief voor de wagen te zien: 43% van degenen die met de eigen wagen pendelen, 49% van zij die dat met de bedrijfswagen doen. Dat terwijl onze gemiddelde pendelafstand is  toegenomen: van 34,1 km tien jaar geleden tot 43,3 km vandaag. En we zijn ook langer onderweg: gemiddeld 77 minuten per werkdag, 17 minuten langer dan in 2009. Hoe komt het dat we zo verknocht zijn aan onze ijzeren-doos-op-wielen?

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:




55 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Neefs

    Neem personeel aan die op 10km wonen .. Iedereen met de ebike of bus .. Geen files meer etc alles opgelost, oja en niet beginnen zeiken of "de juiste competenties" etc .. Iedereen met handen kan alles

  • Jonas Van snee

    Probeer maar iemand te vinden die naar Brussel gaat werken waar je mee kan rijden. Nee ieder1 wil zelf rijden, moet maar ne keer kijke hoeveel er all1 in de wagen zitten.

  • Nathalie De Clercq

    Ik ga werken met de auto omdat ik dit combineer met de kindjes naar creche en school brengen en dan 18km rijden. Op dat uur zou ik anders 1,5 km te voet moeten gaan naar een halte. Doe ik dat met de fiets, moet ik hem beveiligen dat het geen naam heeft of hij is gepikt. Dan es op de bus zitten. Maarja geen rechtstreekse bus naar het werk. Dus zou dan nog moeten overstappen of nog een stuk te voet. Nee dank u wel. Al die stress van s morgens.

  • Sammy Van Horenbeke

    45min voor bv 22km met de auto is al zielig, maar voor meer dan een uur in het echt met de trein heb ik geen woorden.

  • Vienna Costa

    Het feit dat de NMBS recent een deel parkings betalend heeft gemzakt, helpt ook niet echt. Voor sommigen is de trein daardoor nu duurder geworden dan de auto.