Exclusief voor abonnees

Waarom korte vluchten volgens 11 Leuvense klimaatexperts niet schadelijker zijn dan hogesnelheidstrein

85,5% van alle vluchten van en naar Zaventem blijven binnen Europa
© Bart Leye 85,5% van alle vluchten van en naar Zaventem blijven binnen Europa
Vliegschaamte voor die korte vlucht naar citytripbestemming Barcelona, of een zakentrip naar Londen? Nergens voor nodig. De hogesnelheidstrein is niet beter voor het klimaat. Dat stellen 11 gespecialiseerde professoren van de KU Leuven. Voor langeafstandsvluchten liggen de zaken anders.

Met het vliegtuig op citytrip naar Madrid, of gaan skiën in de Alpen? Of toch maar beter de trein? Met het verhoogde klimaatbesef, werd ook de vraag ‘Vliegen, of niet vliegen?’ almaar meer een dilemma. En zo belandt het vliegtuig stilaan naast de dieselwagen als te mijden vervoermiddel, willen we de planeet nog redden. Niet volledig terecht, zo menen 11 gespecialiseerde professoren van de Leuvense denktank Metaforum nu. Volgens hen loont het ontraden van korteafstandvluchten niet. Zelfs de keuze voor de hogesnelheidstrein (HST) boven het luchtruim heeft geen enkel effect op de totale CO2-uitstoot in Europa, zo stellen ze in hun visie op een duurzaam en haalbaar energie- en klimaatbeleid die ze vandaag presenteren.

Illustratiebeeld
BELGA Illustratiebeeld

Je hebt 23% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis