Waalse minister wil luchtverkeersleiding regionaliseren

Dieter Nijs
Waals minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke wil ernstig nadenken over een regionalisering van de luchtverkeersleiding. Dat zegt hij in een reactie op de aanhoudende acties bij het autonoom overheidsbedrijf skeyes, het vroegere Belgocontrol. Daar waren er dit jaar al twaalf actiedagen. "Zo kunnen we niet verder. De luchtvaartmaatschappijen hebben nood aan stabiliteit om te kunnen werken", luidt het in een persbericht.

"Ik heb aan de Waalse luchthavenmaatschappij Sowaer gevraagd om de mogelijkheid te bestuderen" om het eigen luchtruim te controleren, stelt Crucke. De luchtverkeersleiding regionaliseren is volgens hem een "ernstige optie", omdat er ook in Vlaanderen voorstanders zouden zijn.

Nog volgens de minister benadelen de acties bij skeyes de Waalse luchthavens. De grootste hinder is er immers 's nachts, wanneer er vooral op de vrachtluchthaven van Luik activiteit is.

Dat beaamt ook Luc Partoune, de topman van Liege Airport. De protestacties zouden de bedrijven en luchtvaartmaatschappijen die actief zijn in Luik al miljoenen euro's gekost hebben. "Deze sociale acties gijzelen al onze klanten", zegt Partoune. "Skeyes biedt niet langer de service waarvoor het betaald wordt. Het is allesbehalve normaal dat een minderheid aan luchtverkeersleiders de economische activiteit in gevaar brengt van zowel onze luchthaven, van de luchtvaartmaatschappijen en van hun klanten."

Ook Partoune pleit voor een regionalisering, en bovendien ook privatisering, van de luchtverkeersleiding.
Bij skeyes vindt er deze namiddag weer overleg plaats tussen directie en vakbonden. De liberale en christelijke bond protesteren tegen de arbeidsomstandigheden en de werkdruk. De directie sloot een akkoord over maatregelen met de socialistische vakbond, maar die zijn voor de andere bonden onvoldoende. De acties worden intussen voortgezet.




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Rouma

    Toch simpel, hij staat op Vlaamse bodem, maak het gebouw Brussels en de uitkijk Waals. Maar natuurlijk het Waalse blijkt dan ook niet te snel presteren. Dus bezin voor je begint.

  • Gilbert Haelewyn

    Ik denk ook dat Europese luchtverkeersleiding het beste is, als het technisch kan, tenminste. De Walen hebben hinder van een staking? Het is pas maandag 1 april.

  • DIRK VANGOSSUM

    Europese regulering ipv extra postjes door regionaliseren .

  • Gunter Verleyen

    Europeese verkeersgeleiding kan al jaren alleen weigeren de lidstaten omwille van nationalisme dit over te dragen

  • Dirk De Meyer

    Zo veel beter op Europees niveau geregeld moeten kunnen worden.... Uiteindelijk leven we toch in één Europa....