Waals Gewest veroordeeld tot betaling schadevergoeding aan transportbedrijf

Getty Images
De rechtbank van eerste aanleg in Namen heeft eind december het Waalse Gewest veroordeeld tot een schadevergoeding van 4.000 euro aan een Slovaaks transportbedrijf. Dat meldt de krant l'Echo vandaag. De vrachtwagen van het bedrijf werd ten onrechte aan de kant gezet in afwachting van het betalen van een boete, oordeelt de rechtbank.

De Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers(UPTR) klaagt al langer het feit aan dat ambtenaren een voertuig niet aan de kant kunnen zetten, omdat zo een beslissing alleen het gerecht toekomt. Het is voor het eerst dat hierover na een tegensprekelijk debat een beslissing is gevallen. 

"De Waalse administratie heeft zich onbehoorlijk gedragen door een voertuig uit het verkeer te halen", oordeelt de rechtbank in Namen.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roger Deprez

    Is de kat bij de melk zetten, dan zullen er veel buitenlanders hun boete niet betalen en wie is daar weer de dupe van, de belasting betaler. Rechters een zeer vreemd verschijnsel.

  • Mathieu Peeters

    Uit het verkeer halen wat wil dat zeggen????? Indien er boetes dienen betaald te worden is dat het recht van de controleurs, zelfde voor wat de bestuurders van personenwagens aangaat. Dus het fijne van de zaak weten we niet.

  • Jef Heffens

    Dat wil dan zeggen dat de transportbedrijven hun boetes in het buitenland niet meer hoeven te betalen? Wie gaat zijn boetes nog betalen als ze weten dat een land geen slagkracht heeft om die boetes te doen betalen?

  • Marc Saerens

    Kan het nog gekker???

  • Jos Spriet-Dewaele

    Ja weer een gat in onze wet. Buitenlandse vrachtwagens mogen dus alles en kunnen niet aan de kant gezet worden maar iemand die een pintje op heeft moet wel langs de kant van de weg verplicht rusten Dus weer 2 maten en 2 gewichten Er zal wel 1 of ander Belgische rijke stinker achter dit Slovaaks bedrijf zitten.