Vrees voor veiligheid voetgangers door 43 meter lange Gentse tram

De tram werd per vrachtwagen naar de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge gebracht.
Wannes Nimmegeers De tram werd per vrachtwagen naar de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge gebracht.
De eerste van tien supertrams is in Gent aangekomen en wordt zondag feestelijk onthuld. Maar experts vrezen dat de reusachtige voertuigen voor extra gevaar voor voetgangers zullen zorgen. "De Lijn had extra veiligheidsmaatregelen moeten nemen."

Hij kwam 's nachts Gent binnengeslopen en zal overmorgen aan het publiek worden getoond. De eerste supertram, de Flexity 2, arriveerde in de nacht van woensdag op donderdag in de Arteveldestad per vrachtwagen en rust momenteel nog uit in de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge.

Het is de eerste van tien supertrams die vanaf het voorjaar in Gent - en later ook in Antwerpen - zullen rondrijden. Ze zullen worden ingezet op lijn 1, die met 35.000 reizigers per dag een van de drukste lijnen is van Vlaanderen, en kunnen 378 reizigers per stuk vervoeren. Ter vergelijking: de huidige Hermelijntram kan 'slechts' 250 personen herbergen.

"Veiligheid in gedrang"

Op die manier hoopt De Lijn zo'n 2.000 reizigers per uur extra te vervoeren. Maar om die capaciteitsuitbreiding te realiseren, is de Flexity 2 met 42,66 meter een derde langer dan de Hermelijn. Die lengte is volgens experts verre van vanzelfsprekend, zeker omdat het Gents stadscentrum veel smalle, historische straten telt.

"De grote vraag is of de trams normaal kunnen bewegen op bochtige plekken", zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent), die de capaciteitsuitbreiding wel noodzakelijk acht. "Door de lengte zal het even duren voordat voetgangers kunnen oversteken en in de drukke Veldstraat, waar twee tramhaltes gelegen zijn, zullen mensen zich extra haasten om nog snel aan de andere kant van de straat te geraken. Hierdoor zal hun veiligheid in het gedrang komen."

De Mol begrijpt niet waarom De Lijn en Stad Gent geen extra veiligheidsmaatregelen hebben genomen. "Dat had moeten gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan stroken langs de trottoirs waar led-signalen in zijn geplaatst. Die zouden dan kunnen oplichten als een tram dichtbij is, zodat voetgangers weten of ze kunnen oversteken. Daarvan wilde De Lijn helaas niet weten."

Op het kabinet van schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) klinkt het dat de trams broodnodig zijn en dat De Lijn 43 perrons heeft aangepast om het opstappen mogelijk te maken. Zonder die ingreep, die ongeveer één miljoen euro kostte, zouden de supertrams te lang zijn geweest.

Mensen zullen zich extra haasten om nog snel aan de andere kant van de straat te geraken. Hierdoor zal hun veiligheid in het gedrang komen

Johan De Mol, mobiliteitsexpert UGent

Camera's in tram

Bij De Lijn klinkt het dat de Flexity 2, die momenteel al wordt gebruikt in Zwitserland, Australië en Engeland, wel degelijk past in het Gentse straatbeeld en voldoende veilig is. "Dankzij camera's zullen bestuurders, ondanks de lengte van het voertuig, toch een goed overzicht behouden", zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. "Bovendien krijgen bestuurders een speciale tweedaagse opleiding om ermee te leren rijden."