Vorig jaar stierven 615 mensen na een ongeval op de Belgische wegen

(Archieffoto)
Vanderveken (Archieffoto)
Vorig jaar stierven er 615 mensen binnen de dertig dagen na een ongeval op de Belgische wegen. Dat blijkt uit cijfers van Statbel, de directie statistiek van de overheid. Het aantal ongevallen en slachtoffers daalde tegenover het jaar voordien.

In 2017 waren er 38.020 verkeersongevallen met in totaal 49.066 slachtoffers, waaronder 44.694 lichtgewonden, 3.757 zwaargewonden en 615 personen die het leven verloren binnen de 30 dagen na het ongeval. Tegenover 2016 daalde het aantal ongevallen met 5% en het aantal slachtoffers met 6%. Het aantal overlijdens liep terug met 8%, terwijl het aantal zwaar- en lichtgewonden met respectievelijk 8% en 5% afnam.

Het aantal ongevallen daalt in alle drie de gewesten: met 7% in Vlaanderen, 3% in Wallonië en 1% in Brussel. Het aantal doden binnen dertig dagen is in Brussel wel gestegen (van 17 naar 24). In het hoofdstedelijk gewest nam ook het aantal zwaargewonden toe, terwijl die cijfers in de andere gewesten daalden.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • JAN krommentak

    Vele cijfers maar welk deel hiervan nemen vrachtwagens voor hun rekening , dat wil blijkbaar niemand duiden ! wat was hun aandeel in deze ongevallen en hoeveel dodelijke slachtoffers vielen daarbij ?

  • rudi berghmans

    is niet moeilijk hoe sommige rijden , geen geduld en respect meer !!!!!!!!!!!!!

  • Eric Vanovermeire

    Het zijn er 615 te veel. Zoveel is zeker. Maar we gaan er op vooruit. De cijfers van pakweg anno 1972 zijn pas huiveringwekkend. Nu nog iedereen van de smartphone, gordel aan en afstand houden. En fietsers let op die dode hoek !

  • Jill Van Belle

    Mijne beste maat was er spijtig genoeg 1 van... Rust zacht Bartje

  • Franciscus Van De Wiel

    Het is hier alle dagen oorlog op onze wegen, wanneer wordt verkeersveiligheid eens echt aangepakt?