Vorig jaar nipt vliegramp vermeden boven Gent: piloot EgyptAir begreep instructies verkeerd

Op 1 januari 2017 botsten een passagiersvliegtuig van Air France en een cargotoestel van EgyptAir bijna boven Oost-Vlaanderen.
AP Op 1 januari 2017 botsten een passagiersvliegtuig van Air France en een cargotoestel van EgyptAir bijna boven Oost-Vlaanderen.
Bij een incident waarbij twee vliegtuigen op 1 januari 2017 bijna botsten boven Gent, had de piloot van het EgyptAir-toestel de instructies verkeerd begrepen en uitgevoerd. Dat blijkt uit een tussentijds rapport. De afstand tussen de vliegtuigen was op het dichtste punt 1.278 meter horizontaal - dichter dan voorheen gedacht - en 130 meter verticaal.

Bij de nipt vermeden vliegramp vorig jaar waren twee toestellen betrokken. Het ging om een passagierstoestel van Air France, een Airbus A320, onderweg van Parijs naar Amsterdam en een vrachtvliegtuig van EgyptAir, een A300, opgestegen uit Oostende richting Caïro.

Het toestel van Air France vloog op 22.000 voet, terwijl het cargovliegtuig van EgyptAir aan het stijgen was naar 21.000 voet. Omdat het vrachtvliegtuig licht geladen was, klom het echter sneller dan normaal, meldt het rapport. Het TCAS-systeem (traffic alert and collision avoidance system), dat een alarmsignaal geeft in de cockpit als twee vliegtuigen elkaar te dicht naderen, trad in werking.

Verkeerd begrepen

Een eerste melding van het TCAS leidde niet tot een aanpassing bij het toestel van EgyptAir. De tweede melding, die een onmiddellijke actie van de piloot vraagt, werd opgevolgd maar verkeerd begrepen. "De informatie van het vliegtuig doorgezonden naar de luchtverkeersleiding, gaf aan dat de TCAS in de cockpit een instructie gaf om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te gaan vliegen (LEVEL OFF). De bemanning gaf echter achteraf aan dat ze begrepen had te klimmen (CLIMB). Ze verhoogden dus nog hun stijgsnelheid tot 3.500 voet per minuut in plaats van meteen horizontaal te vliegen", stelt het rapport.

De bemanning in de cockpit kreeg de instructie om onmiddellijk te stoppen met klimmen en horizontaal te vliegen (LEVEL OFF). Ze dachten echter dat ze net moesten stijgen (CLIMB) in plaats van meteen horizontaal te vliegen

Rapport Air Accident Investigation Unit

Het toestel van Air France volgde de instructies van het TCAS wel goed op en begon onmiddellijk te stijgen. De piloten van Egyptair voerden een nieuwe instructie op 21.300 voet opnieuw verkeerd uit. "De TCAS gaf de instructie om te dalen (DESCEND), wat enkel werd gevolgd door een reductie in de stijgsnelheid. Het vliegtuig steeg dus nog, maar wel minder snel."

Kleinere afstand

Volgens de eerste gegevens vorig jaar bedroeg de kleinste afstand tussen de vliegtuigen 1.370 meter horizontaal en 91 meter verticaal, maar uit het rapport blijkt dat het om 1.278 meter horizontaal ging en 130 meter verticaal. De horizontale afstand leggen dergelijke vliegtuigen aan kruissnelheid af op vier seconden, stelt het rapport.

Dat betekent echter niet dat een vliegramp met amper vier seconden vermeden is, zegt de Air Accident Investigation Unit. "De vier seconden waarvan sprake, hebben enkel betrekking op de horizontale afgelegde afstand, zonder rekening te houden met de verticale afstand. Die is er wel altijd geweest. De vliegtuigen hebben nooit hetzelfde fysieke punt (aangegeven door lengtegraad, breedtegraad en hoogte) in de ruimte doorvlogen. Men kan dus ook niet stellen op hoeveel seconden een botsing is vermeden."

Het veiligheidsonderzoek van het AAIU is niet bedoeld om fouten aan te duiden of verantwoordelijkheden te bepalen, maar moet vermijden dat incidenten of ongevallen in de toekomst kunnen gebeuren. Het gaat om een voorlopig rapport, dat volgens de voorschriften één jaar na het incident moet verschijnen als het eindrapport nog niet afgewerkt is. Het eindverslag kan ervoor zorgen dat nieuwe veiligheidsaanbevelingen genomen worden.

Beide toestellen waren uitgerust met de geüpdatete versie van TCAS en de piloten hadden er training voor gekregen.




19 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Michiel Renne

    De piloot van Egyptair zou meteen zijn licentie moeten verliezen. Kan dan opnieuw opleiding volgen en examens afleggen om het terug te krijgen. Net zoals dat gaat als je met de auto een zeer zware overtreding begaat en mensenlevens in gevaar brengt. Hier zijn het er meteen 500 of meer.

  • Tim Claes

    Vergissen is en blijft nog altijd wel menselijk.

  • armand mudah

    Aboe Simbel op een scherm van 40 cm zie je et verschil niet tussen 5 en 10 km piloten krijgen instrukties bevestigen die en voeren ze uit , instructies van tcas zijn niet mis te verstaan en moeten direkt uitgevoerd worden wat ze niet gedaan hebben integndeel ze hebben ze totaal verkeerd uitgevoerd

  • Vroomkes Jan

    Men vergeet hier iets blijkbaar, . . . pas nu komt men dat vertellen, duh en mijn vermoeden is juist, er worden nog meer dingen verzwegen

  • cecil atherton

    De vlamingen hier reageren weer verwonderd. Iedereen kan toch engels, zelfs de vlamingen. Ze zwellen zelfs helemaal op als de lingua franca engels is, weer een kans om hun 'perfecte' talenkennis tentoon te stellen en zich weer belachelijk te maken. Dit is gewoon een ziekte van de huidige tijd, wat is in alle eerlijkheid een universiteitsdiploma tegenwoordig nog waard als maatstaf van kennis?