Ga naar de mobiele website
^ Top

Voor 60 euro per maand op trein, tram en bus

Photo News
Voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen: het kan tegen eind dit jaar in Gent en Antwerpen. Met de Citypass willen De Lijn en de NMBS bewoners uit beide agglomeraties naar het openbaar vervoer lokken.

Als we meer mensen op het openbaar vervoer willen krijgen, dan moet het makkelijker worden om vervoersmiddelen te combineren. Dat is de gedachte achter de Citypass. Bedoeling is dat een pendelaar met één kaart - de Mobibkaart - zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. En dat tegen één tarief. Het standaardtarief zal 60 euro per maand bedragen, bevestigt de NMBS aan 'De Morgen'. Al kunnen er wel nog kortingen komen voor bepaalde doelgroepen. Daarover wordt pas in oktober gecommuniceerd.

Over zo'n Citypass wordt in Vlaanderen al meer dan tien jaar gesproken. In Brussel bestaat al een variant, het MTB-abonnement. Ook Charleroi en Luik hebben al een Citypass. Maar Vlaanderen vreesde vooral voor inkomstenverlies. Dat de NMBS en De Lijn er nu toch uitgeraakt zijn, is goed nieuws, vinden ze bij TreinTramBus (TTB), de belangenorganisatie van openbaar vervoergebruikers.

Positieve geluiden ook vanuit de betrokken steden. Gent, dat sinds april een circulatieplan heeft dat autoverkeer in de binnenstad wil ontraden, kan zo'n Citypass zeker gebruiken, vindt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Volgens zijn Antwerpse collega Koen Kennis (N-VA) past de Citypass volledig in het beleid dat zijn stad wil voeren. Antwerpen wil begin volgend jaar zelfs nog een stap verder gaan, met het Mobility-as-a-service-plan (MaaS). De Antwerpenaar kan dan één abonnement nemen om niet alleen alle openbaar vervoer maar ook taxi's, deelfietsen en -auto's te gebruiken.

Juist tarief?
Vraag is wel of het tarief van 60 euro een goed tarief is. Wie bijvoorbeeld vandaag vanuit Zwijndrecht naar Antwerpen-Centraal spoort en van daaruit verder gaat met de tram betaalt nu 104 euro per maand: 57 euro aan een treinabonnement en nog eens 47 euro voor een Omnipass van De Lijn. Maar wie een kortere treinrit doet of minder frequent de trein neemt, zal met de Citypass mogelijks iets meer betalen dan nu.

Meer over



16 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • P W

    Renteloze lening?

  • Geert Matthys

    Lol 60 euro, terwijl alleen armen openbaar vervoer nodig hebben. Voor 700 euro per jaar kan je een Koga-Miyata kopen en fietsen. Gaat sneller dan een bus die overal stopt. En 700 euro diesel is een heel end reizen. Als je een auto kan betalen doe het, sneller en geen terrorisme optie.

  • mis tanget

    Busabonnement voor mijn kind is al duur genoeg, ik blijf ook dieselen. Weer een vaste maandelijkse kost erbij om te "mogen" gaan werken voor een matig loontje ? Een uitkerings"gerechtigde" houdt meer over want die hebben amper kosten. Neen, merci !

  • Arie Verwimp

    Beste hafi, sommige gemeenten komen tussen in de kosten voor de mobibpas de vroegere buzzypass bv bij ons in hemiksem betaald de gemeente 25% van het de lijn abbonement van mijn dochter terug en zo kom je ong aan 150 euro

  • Jos Vermeulen

    Nog altijd te duur voor het gene dat je in de plaats krijgt nl. overvolle rijtuigen en nooit optijd.

Meld een bug