Ga naar de mobiele website
^ Top

Volkswagen wil consumenten niet vergoeden of informeren

REUTERS
De Duitse autobouwer Volkswagen weigert een minnelijke schikking met een Belgische consument die een dieselwagen met zogenaamde 'sjoelmelsoftware' had gekocht. Dat is gebleken voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Een Duitse rechter oordeelde eerder al dat Volkswagen-dealers niet verplicht zijn de auto's met sjoemelsoftware terug te nemen.

"Onze cliënt kocht in januari 2013 een VW Caddy voor 24.885 euro, maar kreeg enkele maanden geleden een brief van Volkswagen met de melding dat ook zijn wagen uitgerust was met de zogenaamde sjoemelsoftware", zegt meester Lenssens. "In de eigen persmededeling gaf VW Duitslang al toe dat het in de fout was gegaan maar nu weigert het bedrijf om onze cliënt te vergoeden of correct te informeren over wat er met zijn wagen zal gebeuren. Vermoedelijk zullen de aanpassingen gevolgen hebben voor het verbruik en de prestaties, en dus ook voor de doorverkoopwaarde."

De advocaten van de consument wijzen erop dat VW in de Verenigde Staten wel al klanten vergoedt, en dat Volkswagen een hele reeks fouten heeft begaan. "Niet alleen hebben ze de emissienormen niet nageleefd, ze hebben door hun frauduleuze techniek onrechtmatig goedkeuringscertificaten en conformiteitsattesten verkregen, die dus ook vals zijn. Ze hebben voertuigen op de markt gebracht die niet voldeden aan het conformiteitsattest, ze hebben misleidende reclame gevoerd en onherstelbare milieu- en gezondheidsschade veroorzaakt."

Nu VW Duitsland niet akkoord is gegaan met een minnelijke schikking, zien meester Arnauts en Lenssens zich genoodzaakt het bedrijf te dagvaarden. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet duidelijk.

Auto's terugnemen niet verplicht

Eerder vandaag had een Duitse rechter in Bochum al beslist dat Volkswagen-dealers niet verplicht zijn om auto's met sjoemelsoftware die bij hen gekocht werden terug te nemen.

In Bochum stond een eigenaar van een VW Tiguan tegenover een dealer van VW bij wie de eigenaar de wagen had gekocht. Sinds de eigenaar vernomen had dat hij in het bezit was van een van de 11 miljoen wagens waarmee de VW-groep gesjoemeld had, had de man aan de dealer gevraagd om zijn wagen terug te nemen en hem het aankoopbedrag terug te storten.

Tijdens een eerste hoorzitting had de rechter gevraagd aan beide partijen om de discussie in der minne te regelen, maar dat was op een sisser afgelopen. De rechter was dus verplicht een uitspraak te doen en daarin heeft hij de dealer gelijk gegeven.

"De beschuldigde (dealer) heeft de auto enkel verkocht en niet gefabriceerd", luidt het. "Hij kan dus niet verantwoordelijk gesteld worden voor de fouten van de constructeur, Volkswagen". Het proces werd met argusogen gevolgd door alle verkopers van VW.



Meld een bug