Voka na dagvaarding regering: "Nieuwe escalatie van vechtfederalisme"

Photo News
Werkgeversorganisatie Voka Vlaams-Brabant heeft begrip voor de juridische stappen die een tiental Vlaams-Brabantse gemeenten en de provincie ondernemen tegen federaal minister van Mobiliteit François Bellot om eindelijk een vliegwet te creëren. Maar tegelijkertijd benadrukt ze dat een oplossing alleen mogelijk is door samen te werken.

"Wat er nu gebeurt, is een nieuwe escalatie van het vechtfederalisme in plaats van samenwerking", stelt de organisatie. Vandaag raakte bekend dat een aantal gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant bij de rechtbank een "aansprakelijkheidsvordering" zullen indienen tegen de Belgische staat en Bellot. Ze stellen de minister verantwoordelijk voor het uitblijven van een evenwichtige verdeling van het vliegverkeer boven Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van de beloofde vliegwet.

Een begrijpelijke actie, reageert Voka Vlaams-Brabant. "Het is niet onlogisch dat de burgemeesters en het provinciebestuur in het verweer gaan als blijkt dat Brussel erin slaagt om steeds meer vluchten op onze regio af te wentelen. Zowel via eigen onredelijk strenge wetgeving als via de rechtbank", stelt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck. Hij verwacht trouwens dat luchtvaartmaatschappijen binnenkort de eerste boetes zullen binnenkrijgen die werden uitgeschreven na de invoering van de strengere Brusselse geluidsnormen vorig jaar. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zei eerder al dat de Vlaamse regering dan een belangenconflict zou inroepen. 

"Dringend overleg nodig"

Voka is voorstander van een verdeling van de vluchten "op basis van objectieve criteria en veiligheid van het vliegverkeer", maar beseft dat alleen overleg tot een oplossing kan leiden. "De oplossing moet rond de tafel gevonden worden, maar het is de bevoegde minister die hiervoor het initiatief moet nemen. De tijd dringt", besluit Van Biesbroeck.




6 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Marc Baeyens

    Laten we Zaventem regionaliseren, er een uitsluitend Vlaamse luchthaven van maken. De geluidshinder moeten we er natuurlijk bij nemen. De meest gedupeerden zouden een of andere compensatie kunnen krijgen. Maar binnen 20 jaar worden de vliegtuigmotoren elektrisch aangedreven en wordt de geluidshinder gehalveerd. Maar de economische meerwaarde voor onze regio zal blijven bestaan, zelfs toenemen.

  • Lodewijk Placklé

    Dat de politiek mensen aan werk wil helpen is een fabel. Op de luchthaven hebben duizenden werk maar dat willen politiekers af schaffen

  • Jacob de Meerdere

    Dat Brussels gewest had nooit mogen bestaan. De trado's hebben dat toegegeven aan de Franstaligen en nu zitten wij met de gebakken peren. De flaminganten waren altijd al tegen de instelling van een apart Brussels gewest. Begint het nu mss te dagen?

  • Jean-Pierre Vercruysse

    Als je naast de spoorweg gaat women moet je niet verwonderd zijn dat er treinen langsrijden! Als je bij een luchthaven gaat wonen, wees niet verwonderd dat er vliegtuigen zijn! De luchthaven is van nationaal belang, geeft veel werkgelegenheid. Verder heb ik geen zin om naar Amsterdam of elders te gaan om een vlucht te nemen. Ik woon ter ter hoogte van mechelen, oostwaarts. Bij ons komen er ook vliegtuiten over, wel iets hoger, maar ik vind dat zelfs leuk!

  • Fons Casteels

    Bellot bedriegt de Vlaamse regeringspartijen. Bellot had een offerte uitgeschreven voor een objectief rapport over de geluidshinder, maar ergens in zijn offerte had hij een zinnetje verstopt dat studiebureaus die de geluidsoverlast al eens onderzocht hadden, niet mogen meedoen. Gevolg: geen reactie op de offerte. Bedoeling van Bellot: luchtvaartmaatschappijen wegjagen van Brussel naar Luik of Charleroi. Dus werkplaatsen verplaatsen van Brussel naar Wallonië.