Voetgangersbeweging misnoegd na dodelijk ongeval in Koekelberg: “Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen?”

Dariana Palcau (30) kwam om bij de aanrijding in Koekelberg.
Baert Marc/RV Dariana Palcau (30) kwam om bij de aanrijding in Koekelberg.
Het wordt hoog tijd dat er meer geïnvesteerd wordt in voetgangersvoorzieningen. Dat zegt de Voetgangersbeweging vandaag, nadat zondag in Koekelberg een 30-jarige vrouw om het leven kwam bij een ongeval. De dader was enkele uren later al opnieuw op vrije voeten. “De Voetgangersbeweging kan deze gang van zaken niet aanvaarden en verwacht van onze overheid en het gerecht een veel harder signaal”, klinkt het.

Het ongeval gebeurde gisteren op de Jetselaan in Koekelberg. De 30-jarige Dariana Palcau kwam uit het Elizabethpark en wilde de straat oversteken via het zebrapad. Twee auto’s stopten om de vrouw over te laten, maar een derde stak de wachtende voertuigen voorbij op het fietspad. Hij reed de vrouw aan, waardoor ze tien à twintig meter werd weggeslingerd, volgens de woordvoerder van politiezone Brussel West. Ze stierf ter plaatse.

De 19-jarige bestuurder bleek niet onder invloed van drugs of alcohol. Wel had hij slechts een voorlopig rijbewijs, dat voor vijftien dagen is ingetrokken. Hij werd gisteren na enkele uren weer vrijgelaten en was naar verluidt zwaar onder de indruk van de feiten.

“Boodschap dringt niet door”

De Voetgangersbeweging is niet te spreken over de gang van zaken. “Als je op deze manier een dodelijk ongeval veroorzaakt, mag het geen verzachtende omstandigheid zijn dat je niet onder invloed bent of dat je niet eerder een ongeval hebt gehad. Dat je aangeslagen bent, zou er nog aan moeten ontbreken, je hebt net iemand van het leven beroofd”, zegt gedelegeerd bestuurder Tom Dhollander.

Volgens de vereniging moeten de overheid en het gerecht een sterker signaal geven, en wordt het hoog tijd dat er explicieter geïnvesteerd wordt in voetgangersvoorzieningen. 
“Nog steeds zijn er politici die onder het mom van vrijheid, pesten of betutteling elke maatregel betwisten die de plaats van de auto in onze samenleving aan banden legt. Of het nu gaat over het parkeeraanbod, snelheidsbeperkingen of rekeningrijden, aan de auto raakt men niet. Dat men daardoor heel wat anderen hun vrijheid, en zelfs hun leven, afneemt, wordt onder de mat geveegd.”

Hoeveel slachtoffers moeten er vallen om politiek en justitie wakker te schudden?

Investeren in voetgangersvriendelijke infrastructuur en publieke ruimte leidt tot minder ongevallen en is een meerwaarde voor de hele samenleving, stelt de organisatie. “België is het op twee na gevaarlijkste Europese land voor voetgangers. Eén op de vier dodelijke verkeersslachtoffers in Vlaanderen is een voetganger of fietser. En toch lijkt die boodschap maar niet door te dringen. Hoeveel slachtoffers moeten er vallen om politiek en justitie wakker te schudden?”, aldus Dhollander.

Paaltjes op fietspad

Binnenkort worden er extra maatregelen genomen om het kruispunt veiliger te maken. “Een concrete maatregel is dat we het kruispunt zullen beveiligen op het fietspad. Er komen paaltjes om dit af te bakenen en op het kruispunt zelf zullen enkele parkeerplaatsen sneuvelen. De oversteekplaats voor voetgangers wordt verkort. Die instructies worden vandaag gegeven”, zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van minister Smet.

Het kruispunt waar het dodelijke ongeluk plaatsvond.
Baert Marc Het kruispunt waar het dodelijke ongeluk plaatsvond.

Vanavond vond al een vergadering plaats tussen de gemeente Koekelberg, de inwoners en vertegenwoordigers van minister Smet en Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).

Staatssecretaris Debaets pleit om in dergelijke gevallen van roekeloos rijgedrag de wagen, hier het voorwerp van het misdrijf, meteen in beslag te nemen, naar het voorbeeld van burgemeester Bart Somers in Mechelen.

“Dit was niet zomaar een ongeval, maar een crimineel feit, en als een auto gebruikt wordt als een wapen, zoals hier het geval is geweest, lijkt ons dat aangewezen”, zei de staatssecretaris op Radio 1.

Buurtcomité

Buurtbewoner Marc Bourguignon (42) laat ook weten dat de wijk een buurtcomité zal oprichten voor verkeersveiligheid. “We klagen al langer over dit kruispunt. Nog voor dit ongeval hebben we een petitie opgestart en 130 handtekeningen verzameld. Veel auto’s halen in via het fietspad. Toen ik zondagavond naar huis liep, zag ik het weer gebeuren. Een auto reed een voorligger aan de rechterkant voorbij die stilstond om linksaf te staan.”

Hier oversteken voelt een beetje als Russische roulette.

“Een ander probleem is de snelheid: auto’s rijden aan een rotvaart voorbij”, voegt hij toe. “En vervolgens gierende banden en ‘bam’. Dan is het weer eens misgegaan. Hier oversteken voelt een beetje als Russische roulette. Wat die arme vrouw is overkomen had iedereen van ons kunnen gebeuren. De hele buurt is geschokt.”

“We gaan vanavond nog praten met de burgemeester. Hier moet dringend iets veranderen. Zodat dit slachtoffer niet voor niets gestorven is.”

Tim Dirven

Nultolerantie

De burgemeester van Koekelberg Ahmed Laaouej (PS) heeft op zijn beurt aan de bevoegde politiezone Brussel-West gevraagd om een beleid van nultolerantie te voeren tegen automobilisten die voetgangers in gevaar brengen. 

“Het valt niet te rechtvaardigen dat je via rechts inhaalt op een fietspad. Wanneer een auto voor je stopt, stop je ook en zoek je geen manieren om die in te halen”, zegt burgemeester Laaouej over het voorval.

“Dit ongeluk heeft de ingrepen nog dringender gemaakt, hoewel ze dat al waren”, stelt burgemeester Laaouej. “Brussel Mobiliteit spreekt over enkele weken vooraleer het fietspad is afgeschermd, want het bestellen en het plaatsen van het materiaal neemt enige tijd in beslag.”

Baert Marc

Zwart kruispunt

Het kruispunt staat bovendien op de lijst van zwarte punten waar regelmatig ongevallen gebeuren in Brussel. Het staat wel niet bij de eerste dertig punten in de lijst en enkel die zijn prioritair.

Annemie Maes van Groen kaartte het probleem in oktober 2015, naar aanleiding van een zwaar verkeersongeval, al aan met een schriftelijke vraag bij de politieraad in Koekelberg en de bevoegde minister Smet en staatssecretaris Debaets. “Het is triest dat er eerst een dode moet vallen vooraleer er eindelijk wordt ingegrepen”, stelt Maes.

Actiecomité 

De inwoners van Koekelberg hebben intussen de buik vol van de vele verkeersonveilige situaties, en dan met name rond het metrostation Simonis. Met de sluiting van de Leopold II-tunnel in de zomer, zal de verkeerssituatie volgens hen enkel verergeren. Vandaag is er daarom vanuit een drietal wijkcomités het initiatief ontstaan om een actiegroep op te starten.

“Samen willen we het initiatief nemen, de circulatieproblemen aanpakken en praten over de onveiligheden die we dagelijks tegenkomen. Zo kunnen we tot voorstellen en oplossingen op lange termijn komen”, stelt Jacques Van Neck van wijkcomité “Les Archers”.

Morgenavond komen de buurtbewoners voor een eerste keer samen om hun verdere plannen te bespreken. Een naam voor de actiegroep is er nog niet.




87 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ludo Hermans

    Zware straffen worden toch alleen maar uitgesproken als politici of rechters zelf in zo'n situatie terecht komen. Ja toch!

  • maud hallett

    enkel de mensen zelf kunnen er iets aan doen, discipline dat moet er zijn

  • Raoul Hoylaerts

    alle respect,maar leer voetgangers uitkijken voor ze overlopen.

  • willy verbeeck

    Misschien moeten de voetgangers OOK eens kijken of er geen verkeer aan komt inplaats van zo maar over te steken met de attitude van IK HEB VOORRANG!

  • Mario Tersago

    Ik durf te wedden dat amper 20% beginnende chauffeurs, beseft dat een wagen een zeer gevaarlijk voertuig is. In dit geval, als je twee auto's voorbij steekt om rechts langs het fietspad voorbij te gaan.. dat is toch niet anders dan onbewuste doodslag? Als het slachtofer 10-20 meter verder ligt, gaat het niet over een aanrijding tegen 30km/u.