VN: “Beter openbaar vervoer stimuleren dan bedrijfswagens vergroenen”

Getty Images
"Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken dan om bedrijfswagens te vergroenen." Dat zegt Joyce Msuya, hoofd van het klimaatagentschap van de VN, op bezoek in Brussel.

Het aantal bedrijfswagens in ons land blijft toenemen, met ellenlange files en een grote CO2-uitstoot als onvermijdelijk gevolg. Onder meer Groen trekt naar de verkiezingen met een voorstel om het systeem zo snel mogelijk af te schaffen, maar de huidige meerderheidspartijen lijken daar niet toe geneigd. CD&V-voorzitter Wouter Beke opperde vorige week het idee om het bedrijfswagenpark snel volledig elektrisch te maken. Gezien het overwicht van de bedrijfswagens op onze wegen - meer dan de helft van de inschrijvingen was vorig jaar een salariswagen - zou dat een grote impact hebben op de CO2-uitstoot. Alexander De Croo (Open Vld) trad hem bij.

VN-klimaatdirectrice Joyce Msuya, die enkele dagen in ons land verblijft, heeft er haar twijfels bij. "We zien wereldwijd dat het meer loont om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijker te maken. In de meeste grootsteden gaat het die richting uit. Het Zuid-Koreaanse Seoel is een goed voorbeeld. Daar zie je dat alles begint met een incentive vanuit de overheid. Die moet het gedrag van de burgers veranderen. Het is ook een makkelijkere weg naar ecologische mobiliteit dan elektrische wagens. Het netwerk is voorhanden, tegenover een netwerk van laadpalen dat nog moet worden uitgebouwd.”

Engagement van de burger

Msuya landde zondag in België en werd onmiddellijk geconfronteerd met de klimaatmars in de straten van Brussel. Van het jongerenprotest op donderdag had ze eerder al gehoord. "Jullie klimaatjongeren doen wereldwijd de ronde op sociale media", zegt ze. "We juichen dit soort engagement, dat we vooral in West-Europa zien, enorm toe. Een van de mogelijke verklaringen is dat er in Europa, in tegenstelling tot de rest van de wereld, veel wordt onderwezen over klimaatverandering. Maar wat we aandachtig bestuderen is hoe de jongeren deze protestmarsen praktisch georganiseerd krijgen."

Burgers kunnen volgens haar het verschil maken in het klimaatdossier. "Kijk naar hoe het gegaan is met plastic afval. In verschillende landen wordt het gebruik van plastic verpakkingen aan banden gelegd en dat was nooit mogelijk geweest zonder burgerprotest. Er was ook engagement nodig van burgers die hun gedrag veranderen."

Msuya blijft naar eigen zeggen positief over de klimaatuitdaging, maar dringt aan op extra inspanningen. "Europa zit op dit moment niet op koers om een reductie van 40 procent in CO2-uitstoot tegen 2030 te halen, maar ik put moed uit de voortrekkersrol die de EU speelt in de wereldwijde klimaatactie", besluit ze. 




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Janssen

    Bedrijfswagens=voor beroepsdoeleinden,salariswagens=verkapt loon/fiscale omzeiling/voordeel werkgéver!Co2 uitstoot=leúgen/bedróg, Dríe tankers stoten meer co2 uit dan al onze diesel'bedrijfs/salariswagens' en bemoeit VN zich nu al met binnenlandse aangelegenheden van een soevereine staat?Zorg eerst maar eens voor betaalbare wagens en voldoende, betaalbare energie ipv burgertje te pesten met aanpak vd symptomen die alleen maar geld en jobs kosten!!

  • Ronny Biesen

    Die man kent blijkbaar het openbaar vervoer in Belgie niet, anders zou hij zoiets niet zeggen.

  • Gerry Cle

    Waarom moet de staat salariswagens blijven subsidiëren? De staat subsidieert een systeem om zijn eigen belastingen op loon te omzeilen en stimuleert daarmee ook de files en dus de luchtvervuiling. DAT afschaffen is de hoogste prioriteit. @Christian Alex: Dekt een vliegtuigticket dan wel de reële kosten volgens u? De staat kan perfect de subsidie van het luchtverkeer stoppen en die van openbaar vervoer vergroten. Dat vraagt slechts vijf minuten politieke moed.

  • Herman Thys

    Wij hebben het dichtste spoorwegennet van de wereld. Om nog meer treinen in te zetten moet men eerst alle overwegen sluiten want anders staan we uren per dag voor de slagbomen.

  • Raoul Rouma

    Staat gelijk met water naar de zee dragen. Waarom moeten al de staatsambtenaren allemaal in Brussel zitten? Spreidt die over alle provincies, idem voor al die banken en hoofdzetels van al die bedrijven. Investeer dan liever in moderne wegen en verbied lintbebouwing.