Ga naar de mobiele website
^ Top

Vlaanderen pakt valse oldtimers aan

Oldtimer Porsches in het Porsche-museum in Stuttgart.
EPA Oldtimer Porsches in het Porsche-museum in Stuttgart.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan nieuwe regels voor oldtimers, voertuigen die minstens 25 jaar oud zijn. De hervorming - waarbij wagens pas vanaf 30 jaar het statuut van oldtimer kunnen krijgen en ook frequenter gekeurd worden - dient om het fiscale misbruik in de categorie tussen 25 en 30 jaar aan te pakken. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Het is verboden een oldtimer voor woon-werkverkeer of commercieel gebruik in te zetten. Toch gebeurt dat massaal omdat een wagen met de status van oldtimer vaak tot tien keer fiscaal voordeliger is. Zowel de eenmalige inschrijvingsbelasting als de jaarlijkse verkeerstaks en de kostprijs van de verzekering liggen veel lager.

Strengere regels

Dat misbruik vertaalt zich in de cijfers. Het aantal inschrijvingen van oldtimers tussen 25 en 30 jaar is in vijf jaar bijna verdubbeld, van 38.000 tot ruim 66.000. De drie gewesten werken daarom parallel aan strengere regels. Zo wordt de leeftijd waarop een wagen als oldtimer kan worden ingeschreven geleidelijk opgetrokken. Tegen 2022 moet een auto 30 jaar zijn om van een oldtimer te kunnen spreken.

Keuring

Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich om de vijf jaar melden bij de autokeuring. Bij wagens onder 30 jaar wordt de controle jaarlijks verplicht. Nu is de keuring alleen bij de inschrijving verplicht en daarna nooit meer. Dat moet het kostenvoordeel van een oldtimer verlagen, zodat de mensen sneller een recentere wagen kopen.

Federatie reageert positief maar pleit voor gelijke regels in de drie gewesten

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) reageert eerder positief op de nieuwe regels voor oldtimers. "Wij zijn absoluut voorstander van meer veiligheid en vragen al langer om een periodieke goedkeuring van de voertuigen", aldus Peeter Henning van de BFOV. Dat de hervorming inhoudt dat wagens pas vanaf 30 jaar het statuut van oldtimer kunnen krijgen - in plaats van vanaf 25 jaar zoals nu het geval is - vindt Henning eveneens normaal, aangezien dit in overeenstemming is met de Europese richtlijnen. Wat het BFOV wel sterk betreurt is dat er momenteel gewerkt wordt aan verschillende regels in de verschillende gewesten. De organisatie blijft proberen om de drie regio's gelijk te stemmen.

Meer over



186 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Piet van Helsing

    in Holland werd recent de oldtimerleeftijd van 25 naar 40 jaar opgetrokken, dus niet klagen bij ons

  • Sam Bruggeman

    kortom , de echte liefbebber en hobbiest is weer geduveld. Weyts moet zich concentreren rond diegene die met een o-plaat rijden voor dag dagelijks gebruik en diegene die maar sporadisch eens op de weg komen met rust laten.

  • raf peeters

    Gisteren stond op de parking van Decathlon niet minder dan zeven wagens met een O plaat ,er word wel degelijk misbruik gemaakt van statuut oldtimer.

  • paul van de velde

    Europa wil dat oldtimers 30 jaar oud zijn.

  • MandaatGezocht

    En hier maakt de overheid zich druk om? Die paar die in een oude auto rijden? Man man man waar moet dat heen.

Meld een bug