Vlaanderen maakt komaf met absurditeit rond buurtwegen

Impressie van het Eurostadion in Brussel. In dat dossier zorgde een buurtweg voor een jarenlang oponthoud.
rv Impressie van het Eurostadion in Brussel. In dat dossier zorgde een buurtweg voor een jarenlang oponthoud.
Na jaren van onderhandelen zijn de Vlaamse meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld klaar met het decreet gemeentewegen, dat de problemen met oude buurt- of voetwegen moet oplossen. Hoewel die vaak niet meer bestaan of worden gebruikt, veroorzaken ze in heel wat dossiers jarenlang oponthoud, zoals in dat van het Eurostadion. Dat staat vandaag in Het Belang van Limburg.

Het netwerk van buurt- en voetwegen werd in 1841 vastgelegd in de Atlas der Buurtwegen. Vandaag bestaan veel van die wegen niet meer, maar hebben ze wel nog kracht van wet. De Vlaamse meerderheidspartijen hebben nu een nieuw decreet klaar dat twee doelen moet dienen.

Ten eerste wordt de procedure om een gemeenteweg af te schaffen vereenvoudigd. Zo zal in de toekomst de afschaffing verwerkt kunnen worden in een ruimtelijke uitvoeringsplan of verkavelingsplan. Buurtwegen die niet meer worden gebruikt, kunnen ook niet meer verjaren. Vandaag gebeurt dat nog automatisch na 30 jaar, maar dat leidde in veel gevallen tot juridische discussies over de al dan niet verjaring.

Meer bevoegdheden voor gemeenten

Ten tweede krijgen gemeenten ook meer bevoegdheden om het netwerk van gemeentewegen ook effectief in stand te houden. Beslist een eigenaar vandaag om een hek te plaatsen op een buurtweg die over zijn domein loopt, dan kan de gemeente weinig doen buiten een lange strijd voor de rechtbank aangaan. 

Dankzij het nieuwe decreet kan de gemeente 'bestuursdwang' opleggen en onder andere zelf de technische dienst inzetten om de versperring open te maken. De kosten kunnen daarna verhaald worden op de eigenaar.

Een buurtweggetje in Dendermonde.
RV Een buurtweggetje in Dendermonde.



16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • pierre De Smet

    Zo was er een wegje in Waasmunster naast een geklasseerde kapel , wegje is afgesloten en kapel afgebroken , komt omdat er een bekende industrieel woont . macht van het geld zeker

  • rik cappelle

    Ja en dat onnozel weggetje van honderden jaren geleden gaat voor honderden miljoenen investeringen verhinderen en duizenden arbeidsplaatsen tegen houden. En Lilly ge moogt nog geen putje maken waar een emmer water in kan zonder vergunning wat zou jij dan met "UW" staat een weggetje verhinderen van van de kaart te vegen ?

  • Ludo Wouters

    Meneer Mestach, waarom vermeld je alleen de NVA? Het artikel niet gelezen dat ook VLD, CD&V dit hebben goedgekeurd? En laat ons eerlijk zijn, een weg die geen weg meer is, enkel op een stafkaart van 100 jaar geleden, is geen weg meer.

  • mich lee

    Lilly Daems, veel van die weggetjes zijn erfdienstbaarheden. De eigenaar is dus NIET de staat, maar de eigenaar van de grond die er niets mee kan doen. Die weggetjes werden vroeger vaak gebruikt als kortere doorsteek. Soms werden deze later afgesloten door de eigenaar omdat ze niet meer gebruikt werden. Ze staan echter zo nog steeds te boek, al zijn ze soms als 50 jaar en meer niet meer in gebruik.

  • JOESSEFF MOVADA

    Vele smalle weggetjes en paadjes worden nog wel door 'wandelaars' gebruikt. Die mogen nooit afgesloten worden. Dat Vlaanderen daar eerst eens een duidelijke lijn in trekt.