Vlaanderen haalt 350.000 vrachtwagens van de weg

De Antwerpse ring.
belga De Antwerpse ring.
De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 zestien projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de waterweg of het spoor. Dankzij die projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen. 

"Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die open liggen aan de achterdeur", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

De files in Vlaanderen worden alsmaar langer. Dat is gisteren nog gebleken uit nieuwe cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Zo steeg de gemiddelde dagelijkse filelengte in 2017 naar 169 kilometer, 11 kilometer meer dan het jaar voordien.
Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts "verlammen die files mens, milieu en economie". "De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland", klinkt het.

Alternatieven

De Vlaamse overheid is met de havens op zoek gegaan naar innovatieve projecten voor een duurzamer vrachtvervoer. Van de 41 ingediende projecten krijgen er nu 16 steun. "We hebben gekozen voor projecten die op korte termijn veel volume van de weg kunnen halen", zegt Weyts. "Deze initiatieven moeten samen wel 350.000 vrachtwagens van onze wegen halen."

Alle ondersteunde projecten maken volgens minister Weyts slim gebruik van de alternatieven voor het wegtransport. Een aantal projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- en of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens dan weer 's nachts laten rijden in plaats van overdag.

Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten weerhouden. Zo zullen de haven van Antwerpen en die van Gent een nieuwe binnenvaartverbinding krijgen die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Voorts zullen containers en auto's die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart. 




69 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Landuyt

    Knettergek, voor elke vracht via 'andere' vervoersmiddelen hebt ge 2 vrachtwagens nodig ipv slechts een. Een voor brengen, en een voor ophalen.

  • Sonja Hoebregs

    Deze week zag ik nog drie kleine Poolse vrachtwagens achter elkaar dit vervangt 1 grote .betalen zo geen km heffing.en Dhr Weyts zijn er teveel vrachtwagens of is het nog eens om de sector in een slecht daglicht te stellen.we betalen tot genoeg km heffing om onze wegen goed te laten functioneren maar dat gaat naar diegene die de hopen onderzoekcommisies leiden zeker.pff ons land gaat helemaal naar de knoppen

  • Jan Verstrepen

    Dus zullen we er geen meer tegenkomen op straat, je ziet de verkiezingen naderen het ene mirakel na het andere.

  • Ed Toer

    En de pakjes die ze bestellen enkel nog afhaalbaar in een haven Alle andere bestelwagens negentig per uur met tachograaf Nu zijn er die overstappen van vrachtwagen naar bestelwagen tot hun rust om is en gaan weer de baan op met een vrachtwagen

  • Patrick Gryson

    Ze spaken daar ook van 25 jaar geleden en tot op heden nog niets mee gebeurd.