Vlaamse regering lanceert 'Watertruck'

UNKNOWN
De Vlaamse ministers Ingrid Lieten en Hilde Crevits, respectievelijk bevoegd voor Innovatie en Binnenvaart, hebben in Sint-Pieters-Leeuw het project 'Watertruck' voorgesteld. Dat vernieuwende vaarconcept is een combinatie van een duwboot en duwbakken en moet ervoor zorgen dat er meer goederen vervoerd kunnen worden over de kleinere waterwegen in Vlaanderen.

Het concept van de Watertruck werd uitgewerkt door het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM). Wat zo innovatief aan het project is, leggen Lieten en Crevits uit in een persbericht, is dat het model van het wegtransport wordt toegepast op de binnenvaart. "De duwboot kan vergeleken worden met een trekker die zo veel mogelijk rijdt om rendabel te zijn. De duwbak fungeert als oplegger, die ook de rol van tijdelijke opslagplaats kan vervullen."
 
Projectbudget 1,78 miljoen euro

Duwbakken hebben volgens de ministers een grotere flexibiliteit dan klassieke binnenschepen. "Ze kunnen immers blijven liggen tot de gewenste vulgraad bereikt is om dan in konvooi hun traject verder te zetten. Een bijkomend voordeel is dat schippers elke dag naar huis kunnen waardoor de job meer aantrek zal krijgen."
 
Volgens Lieten haalt een duwboot met een duwbak met een laadvermogen van 1.000 ton 50 tot 60 vrachtwagens van de weg. "Op kleine waterwegen kunnen gemiddeld twee duwbakken voortgeduwd worden, wat neerkomt op 120 vrachtwagens minder op de weg", vult ze aan. Het project loopt nu voor 3,5 jaar. Het VIM zal het verder uitwerken, aan de markt toetsen en uitrollen. Het projectbudget bedraagt 1,78 miljoen euro. (belga/dea)