Vlaams Verkeerscentrum: “Dit is zwaarste filejaar ooit”

Belga
Nog nooit was het fileleed in november zo zwaar als de voorbije maand. Het Vlaams Verkeerscentrum twijfelt er dan ook niet meer aan. “2017 gaat de geschiedenis is als het zwaarste filejaar ooit op Vlaamse snelwegen.”

U heeft de jongste weken met recht en reden zitten vloeken achter het stuur, want dit was de zwaarste novembermaand ooit. Dat bevestigt het Vlaams Verkeerscentrum aan onze redactie. “Na de vele problemen van gisteravond klokken we af op een filezwaarte van 916”, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx.

Dat getal is een score die berekend wordt op basis van de impact van files. November 2016 scoorde 861 punten. “De voorbije maand was ook de drukste van het jaar. Er stond op een werkdag gemiddeld 179 kilometer file op Vlaamse snelwegen.”

Hoewel het jaar er nog niet opzit, is de conclusie nu al duidelijk. “Dit wordt het zwaarste filejaar ooit. Nog nooit hadden files zo'n grote impact op ons leven als in 2017.” Voor de komende weken is er wel beterschap in zicht. “December is traditioneel iets rustiger, omdat heel wat mensen vakantie nemen.”




99 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick De pauw

    Waarom altijd zagen om bedrijfswagens af te schaffen?ik heb er ook geen maar ik ben niet zo jaloers omdat er velen wel een hebben!ik denk wanneer men er eentje krijgt iedereen hem zal aanpakken?maar ja die die er nu geen hebben kin je hier mooi uithalen?het grote probleem dat er veel mensen alleen in hun auto gaan werken ipv met meerdere te rijden?en maak de wegen in de nacht tolvrij voor de vrachtwagens en dan zijn die al lang in het buitenland of weet ik veel?

  • Tom Faes

    Da kan nie, met Weyts al verantwoordelijke minister alé mannen ,hij neemt al zoveel maatregelen de Ben.( oa besparing openbaar vervoer, budget vermindering infrastructuur) .Wat schrijven ze hier toch allemaal ; Bij ons in Antwerpen is het nooit file , ge verliest daar gene minuut ! Zeg dat Wuyts het gezegd heeft.

  • Zjeppe Fierens

    Tja, meer dan de helft van alle vrachtwagens zijn buitenlands... 1)Laat hen tol betalen.2) Laat vrachtwagens die leeg rijden taksen betalen. 3)Vrachtwagens zijn momenteel gewoon rijdende magazijnen omdat bedrijven vertikken van nog iets op te slaan.Verplicht bedrijven van een minimum aan stockage.

  • Ronny Ooijen

    Leo Marien,Stel dat 1 bestelwagen pakweg 50 pakjes levert op 50 adressen.Doen deze dat niet dan gaan 50 wagens de baan op om hun artikelen te kopen in de winkels.Of gaat u te voet uw nieuwe tv of kookplaat halen?Bent u niet tevreden van uw aankoop?U brengt het terug naar de winkel en alles kan herbeginnen. Zullen we dat ook zwaar belasten?

  • Leo Marien

    File, hoe zou dat toch komen? Elk pakje dat op internet besteld wordt moet individueel verstuurd worden (meestal vanuit het buitenland). Tienduizenden wagentjes rijden honderdduizend(en) km per dag om dat ene geliefde pakje aan huis af te leveren. Niet tevreden? Het pakje wordt opgehaald en terug naar de verzender gebracht en alles kan herbeginnen. Zwaar belasten aub.