Vlaams Belang veegt concurrentie weg op Facebook (maar geeft ook meeste geld uit aan advertenties)

Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.
Facebook Vlaams Belang heeft bijna 400.000 volgers op Facebook, N-VA bijna 200.000.
Tijdens de campagne voor de verkiezingen zet elke partij massaal in op sociale media. Uit cijfers van Crowdtangle blijkt nu dat Vlaams Belang, de partij die vrijdag nog een sterke score haalde in de Grote Peiling, de voorbije maand de andere partijen wegblies. Maar even opvallend is dat de partij van Tom Van Grieken veel meer dan de andere partijen investeert in advertenties op Facebook.

Na het publiceren van de peiling van VTM NIEUWS, Het Laatste Nieuws, RTL TVI en Le Soir wezen analisten naar het feit dat het Vlaams Belang erg actief is op sociale media. Dat blijkt nu ook uit cijfers van Crowdtangle, een tool van Facebook waarmee de populariteit op sociale media gemeten kan worden. Zo kreeg het Belang de voorbije 30 dagen drie keer meer interacties dan de N-VA en meer dan vijf keer zoveel dan Open Vld. Bij interacties gaat het om reacties, duimpjes, boze of verdrietige smileys bij een bericht, maar ook hoeveel keer een bepaalde foto of video is gedeeld.

Het Vlaams Belang haalde dus drie keer meer interacties dan N-VA de voorbije maand: 323.000 tegenover 103.000. Open Vld staat op de derde plaats met 63.000 interacties, sp.a schommelt rond de 57.000 interacties. Groen, CD&V en PVDA volgen op ruime afstand met respectievelijk 36.000, 20.000 en 14.000 interacties.

Dries Van Langenhove

Ook opvallend: Dries Van Langenhove, onafhankelijk lijsttrekker voor Vlaams Belang voor de Kamer in Vlaams-Brabant en goed voor 50.000 volgers op Facebook, heeft acht keer minder volgers dan de algemene Facebookpagina van het Belang, maar haalt liefst 230.000 interacties. Theo Francken haalt ‘maar’ 30.000 meer interacties, maar heeft wel liefst 200.000 volgers op Facebook. Guy Verhofstadt, met meer dan 650.000 volgers de absolute koning op Facebook, staat op derde plaats met 217.000 interacties.

Andere populaire politici wat betreft interacties op Facebook zijn N-VA-voorzitter Bart De Wever (75.000) en sp.a-voorzitter John Crombez (bijna 60.000). Verder scoort PVDA-Kamerlid Raoul Hedebouw nog iets beter dan Antwerps Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter.

Meer dan 400.000 euro aan advertenties

Uit cijfers van Facebook blijkt echter ook van alle Vlaamse partijen het Vlaams Belang het meeste geld uitgeeft aan advertenties. Sinds maart heeft de partij al meer dan 400.000 euro uitgegeven aan advertenties. Het bedrag is de som van alle advertenties die zijn uitgestuurd door de pagina van voorzitter Tom Van Grieken, de provinciale afdelingen en de Facebookpagina van de partij, zo berichtte VRT NWS.

Andere partijen geven aanzienlijk minder geld uit op Facebook. N-VA staat op de tweede plaats met advertenties op Facebook (81.000 euro) én Google (91.000 euro). Sp.a staat op de derde plaats met 112.000 euro aan advertenties op Facebook. En terwijl Vlaams Belang met grote reclamecampagnes veel kiezers wil bereiken, kiezen andere partijen voor goedkopere gepersonaliseerde advertenties.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.