Vlaams Belang tegen kilometerheffing Weyts: “Automobilist is al genoeg uitgeperst”

“Veel Vlamingen staan niet in de file voor hun plezier, maar wel omdat ze geen alternatief hebben”, zegt Vlaams Belang.
Jan De Meuleneir/Photo News “Veel Vlamingen staan niet in de file voor hun plezier, maar wel omdat ze geen alternatief hebben”, zegt Vlaams Belang.
Het Vlaams Belang zet zich fel af tegen het voorstel van Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) om rekeningrijden op basis van gps-tracking in te voeren. “België is door hoge accijnzen op brandstof nu al kampioen inzake rekeningrijden. De automobilist is al genoeg uitgeperst”, aldus voorzitter Tom Van Grieken. Ook de keuze van gps-tracking valt in slechte aarde. “Dit is pure big brother, een onaanvaardbare aanslag op de privacy.”

De partij stelt zich ook vragen bij het feit dat het uitgerekend Be-Mobile is dat het geplande systeem van gps-tracking via de smartphone aankondigde. “Be-Mobile, eigenaar van de 4411-app, is immers een dochterbedrijf van Proximus dat uiteraard alle belang heeft bij de invoering van een kilometerheffingsysteem op basis van gps-tracking”, aldus Van Grieken, die meteen ook een petitie tegen de kilometerheffing aankondigt.

Volgens Van Grieken is België nu al kampioen inzake rekeningrijden. “De Vlaamse automobilist wordt door deze regeringen nu al uitgeperst als een citroen. Bovenop de Vlaamse verkeersbelastingen int de federale overheid bij de autorijders immers nog eens 5 miljard euro aan accijnzen en 2,3 miljard euro aan btw. De enige Vlaamse studie die tot op heden werd uitgevoerd over de kilometerheffing stelt overigens dat autorijden door de kilometerheffing nog eens 12 tot 17 procent duurder zou worden.”

Het Vlaams Belang schuift zelf alternatieven voor de kilometerheffing naar voor. “Veel Vlamingen staan niet in de file voor hun plezier, maar wel omdat ze geen alternatief hebben. De enige manier om wagens van de baan te krijgen, is dus niet het autogebruik kapot te belasten, maar wel eindelijk een kwalitatief en betrouwbaar openbaar vervoer aan te bieden”, zegt Van Grieken. “Het wordt bovendien tijd dat de regering al die taksen die geïnd worden bij de automobilist opnieuw investeert in degelijke weginfrastructuur, zodat ook op die manier de files kunnen worden bestreden.” De partij wil ook buitenlandse automobilisten mee laten betalen aan onze infrastructuur via een wegenvignet naar Zwitsers en Oostenrijks voorbeeld.




111 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • james vroman

    systeem invoeren zoals de containerparken zoveel kilometers gratis de rest betalend ..

  • Toin Buter

    Het stoort de regering dat er zoveel geld op de spaarrekeningen staat. Die km-heffing is gewoon een platte extra beladtingsverhoging. Als het Vlaams Belang als enige partij ervoor pleit om GEEN kilometerheffing te heffen, dan gaan ze daarvoor zeer veel stemmen plukken van het N-VA.

  • Denis Van den broeck

    Ik hoop dat VB de grootste partij word en dat die het dan maar is bewijzen in plaats van de N-VA met hun verandering om iedere Vlaming te strippen tot op het bod !!!

  • Christophe Vermeulen

    Km-heffing bestaat al lang. Het zijn de accijnzen en btw op brandstoffen. Meer km=meer verbruik. Dus waarom iets nieuw invoeren?

  • Jan Brecht

    Kilometerheffing in plaats van verkeersbelasting is verl eerlijker