Vias: “Aantal dronken bestuurders in weeknachten ligt schrikbarend hoog”

Een vrouw legt een alcoholtest af.
Foto Goossens Een vrouw legt een alcoholtest af.
Het aantal bestuurders dat tijdens weeknachten positief blaast, ligt verontrustend hoog. Dat stelt het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid Vias. Met 10,7% ligt het zelfs drie keer zo hoog als tien jaar geleden.

Om een representatief beeld te krijgen van rijden onder invloed van alcohol worden in heel het land willekeurig bestuurders aan een alcoholcontrole onderworpen door de politie. Dit gebeurt op alle mogelijke momenten van de dag en nacht. In totaal gaat het over een steekproef van meer dan 6.100 bestuurders die gecontroleerd werden door de lokale en federale politie.

Uit de meting blijkt dat er nooit eerder zo weinig bestuurders onder invloed van alcohol rondreden (1,9%). “De overgrote meerderheid van de bevolking heeft dus goed begrepen dat er gevaren zijn als je drinkt en rijdt”, klinkt het bij Vias. “Een belangrijke kanttekening: hoewel het resultaat een dalende trend laat zien, is er op lange termijn weinig progressie.”

Geen evolutie op langere termijn
Uit de nieuwe meting blijkt dat gemiddeld dus 1,9% van de bestuurders in ons land rondrijdt met een alcoholpromillage dat hoger ligt dan de wettelijke limiet. Dat is het laagste aantal sinds het begin van de metingen in 2003. Tijdens de vorige meting in 2015 bedroeg dat percentage nog 2,7%. 

“Maar op langere termijn is er nauwelijks een evolutie waar te nemen. In 2005 reed ongeveer 2% van de bestuurders rond wanneer ze te veel gedronken hadden. Maar er zijn dus grote verschillen tussen de verschillende momenten van de week”, concludeert Vias.

Regionale verschillen
“Tijdens de weeknachten ligt het percentage bestuurders onder invloed op 10,7%, tijdens de weekendnachten zelfs op 12,6%. Dat is 9 keer meer dan in Nederland bijvoorbeeld”, klinkt het. “De meest verontrustende vaststelling is dat tijdens de weeknachten het percentage positieve bestuurders 3 keer hoger ligt dan 10 jaar geleden.”

Er zijn ook regionale verschillen: in Vlaanderen ligt het percentage bestuurders dat te veel gedronken heeft op 1,66%. In Wallonië rijdt gemiddeld 2,05% van de bestuurders rond als ze te veel gedronken hebben. Dat is in vergelijking met de laatste gedragsmeting uit 2015 wel een flinke verbetering. Toen reed in Wallonië nog 3,9% van de bestuurders onder invloed rond.

Meestal mannen
Gemiddeld rijdt 2,8% van de mannen rond met de wagen onder invloed van alcohol. Bij de vrouwen is dat 0,6%. “Dat hogere aandeel van de mannen is des te nadeliger voor de verkeersveiligheid omdat mannen ook vaker autorijden dan vrouwen”, klinkt het nog.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zegt in Het Nieuwsblad dat ze tevreden is met de algemene daling van het aantal bestuurders dat te veel gedronken heeft. “Toch moet iedereen overtuigd zijn dat alcohol en rijden niet samengaan. Daarom blijven sensibilisering en handhaving absoluut nodig. 25 procent van alle dodelijke verkeersongevallen is te wijten aan alcohol.”

Joris Vandenbroucke.
BELGA Joris Vandenbroucke.

Nultolerantie
Dat het aantal dronken bestuurders tijdens de weeknachten zo sterk is gestegen, is volgens Joris Vandenbroucke “zeer slecht nieuws”. Het sp.a-Kamerlid pleit voor de invoering van nultolerantie. “Nultolerantie biedt duidelijkheid: wie gedronken heeft, mag niet rijden. Nooit. Ook niet na één glas”, klinkt het.

Provinciegouverneur Cathy Berx, voorzitter van het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid, zit op dezelfde lijn als Vandenbroucke. “Nul komma nul, dat is het enige antwoord. Het is de enige manier om ook sociaal de norm te leggen waar hij moet liggen. Je rijdt niet als je gedronken hebt. Maar bij een diner hoort een glas wijn, denken veel mensen. En dan nog eentje, want dat is zoals met een zak chips. Die eet je toch leeg, eens je eraan begonnen bent. Het maatschappelijk draagvlak voor nultolerantie is groot, maar we passen ons gedrag niet aan zolang de norm niet echt op nul ligt.”




27 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    @Marla Morgan,van dat glaasje wijn ga je niet gevaarlijk rijden?.Mis,nooit blijft het bij "1 glaasje" wijn maar vaak 2 en 3 en tussen haakjes ,12% alcohol heeft dat "glaasje" wijn en zeer zeker gaat het invloed hebben op rijgedrag.Neem je plaats achter stuur heb je nul alcohol te drinken,de reactietijd bij 1 glas wordt al zodanig verlengt dat het een kwestie is van tijdig stil te komen of iemand overhoop te rijden (studie's aan univ Duitsland)

  • Frans Van Hoyweghen

    Ze hebben gemakkelijk praten ze worden gebracht en terug afgehaald en als ze toch eens gepakt worden krijgen ze toch niets.

  • Christiaan Bruynseels

    Hoeveel politie controles heb ik gehad in de 40 jaar dat ik rijd?.........1keer, juist 1 keer! Zegt dit niet genoeg over politie aanwezigheid op de weg? Hoeveel meer zatlappen gaan ze pakken als controles niet opgedreven worden NUL. Politie komt steeds ter plaatse na ONGEVAL GEBEUREN.

  • Mario Tersago

    Net zoals elke, zinnige mens pleit, meer controles! Nultolerantie mag (weliswaar 0,1 of 0,2) voor mijn part wel. Het gaat om verkeersveiligheid. Alcoholintoxicatie, in een machine met +100 pk en +1 ton aan metaal, hoort niet, punt. Daar hoef je toch geen tekening bij?

  • Patrick Van Assche

    Nultolerantie staat gelijk met politiestaat en dictatuur.