Verschillende veiligheidsplannen van politie schieten doel voorbij

belga
De lawine aan veiligheidsplannen - lokale, federale, Europese - leidt ertoe dat de politie door de bomen het bos niet meer ziet. Dat stelt Willy Brugge­man, de voorzitter van de federale politieraad, vandaag in De Standaard. Die raad staat in voor de evaluatie van de werking van de lokale én federale politie. Het Nationaal Syndicaat van het Politie- en Veiligheidspersoneel en de ACV-Politie zijn het met hem eens. Zij wijzen op het personeelstekort en het gebrek aan coördinatie tussen de verschillende lokale politiezones.

"Het op elkaar afstemmen van federale, gewestelijke, provinciale en lokale veiligheidsplannen verloopt niet altijd optimaal", verklaart Bruggeman. "Het probleem van al die plannen is dat we niet altijd meer ­weten wie wat doet. Worden die plannen wel echt uitgevoerd? Er is sprake van veel intentieverklaringen, maar een goede evaluatie ontbreekt."

Hij benadrukt het belang van veiligheidsplannen. Het is "de enige manier om er zeker van te zijn dat de politie georganiseerd de veiligheid garandeert", maar in België is de slinger doorgeslagen.

"Dikwijls doorkruisen de plannen elkaar. Ze spelen niet altijd op elkaar in, waardoor de samenhang ontbreekt. Dat komt doordat de prioriteiten doorgaans van bovenaf worden opgelegd", aldus Bruggeman nog. Hij pleit voor meer inspraak vanuit de lokale zones. "Alleen zo kun je de geloofwaardigheid van die plannen garanderen. Het lokale niveau kan prioriteiten ­hebben die nationaal te laag worden ingeschat.”

 “Geen tijd of personeel voor veiligheidsplannen” 

Rudi Moerman, woordvoerder van de politievakbond Nationaal Syndicaat van het Politie- en Veiligheidspersoneel (NSPV), is het daarmee eens: “We twijfelen er niet aan dat elk niveau (Europees, nationaal, regionaal, lokale politiezone) met de beste bedoelingen haar veiligheidsplannen opstelt”, zei Moerman in een reactie aan Belga. 

Hoe vaak zien we nog ‘een zwaantje’ op onze autosnelwegen?

Rudi Moermann woordvoerder NSPV

“Er zijn zoveel plannen en veel te weinig middelen (voornamelijk personeelstekort) om tot een grondige uitvoering over te gaan. Bovendien is het algemeen takenpakket voor de politie de laatste jaren zodanig toegenomen dat we soms zelfs geen tijd of personeel hebben om oog te hebben voor deze veiligheidsplannen. Hoe vaak zien we nog ‘een zwaantje’ op onze autosnelwegen? Hoe kunnen we dan in hemelsnaam het aspect verkeersveiligheid op onze autosnelwegen goed uitvoeren? De ‘flik’ op het terrein kan dit allemaal niet meer volgen noch uitvoeren.”

“Geen lokale eilandjes”

De NSPV-woordvoerder vindt voorts dat inspraak voor de lokale politie in dit geheel meer dan wenselijk is, maar dit mag niet leiden tot enkel een zeer lokaal veiligheidsbeleid. “Zogeheten ‘eilandjes’ zijn niet goed voor de politie. We stellen vast dat de coördinatie tussen de diverse politiezones in ons land mank loopt. Het lukt hen zelfs niet om dezelfde kledij, voertuigen, veiligheidskleuren (geel/oranje) op elkaar af te stemmen. Voor de veiligheidsplannen is het nog erger gesteld. Hier zou de Vaste Commissie voor de Lokale Politie haar rol moeten opnemen, maar dit lukt haar niet.”

Kritiek op veiligheidsplannen is al bijna 20 jaar oud

Joery Dehaes, secretaris van ACV-Politie

Ook Joery Dehaes, secretaris van ACV-Politie, schaart zich volmondig achter de kritiek van Willy Brugge­man: “Maar diezelfde kritiek weerklonk ook al in 2001, bijna 20 jaar geleden.”

Volgens de ACV-vakbondsman dateren de eerste zonale veiligheidsplannen van kort na de politiehervorming. “En nu zijn we 2019, bijna twee decennia later en ook vandaag klinkt nog altijd dezelfde kritiek over onvoldoende afstemming van die plannen op mekaar. Dat je dat bijna 20 jaar later nog altijd hoort, is dat niet bijzonder erg? “

Dehaes stelt ook vast dat bij de lokale politie een veiligheidsplan wordt gezien als een aangelegenheid voor de federale politie alleen. “Maar ook lokaal moeten er strategische doelstellingen ingevuld worden en aparte accenten gelegd”, meent Dehaes.

Vincent Houssin, ondervoorzitter van de vakbond VSOA Politie, zegt in een reactie aan Belga dat zijn organisatie zich toelegt op haar syndicale werking en over dit “operationele en beleidsmatige aspect” niets wil zeggen.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Victor Munster

    Vakbonden klagen altijd. Ze vinden namelijk dat hun leden teveel moeten werken. Er mag dan misschien een grond van waarheid in hun kritiek zitten, maar uiteindelijk is het de minister en het parket die de prioriteiten vastleggen. De eerste beslist waar de middelen naartoe gaan en de tweede beslist welke zaken ze voortaan voorrang geven of seponeren. Binnen dat kader moet de politie haar beleid uitstippelen. En de boetes voor verkeersinbreuken moet integraal naar de verkeerspolitie terug vloeien.

  • Peter Janssens

    De was de winkel Jambon . Nu de verkiezingen gedaan zijn komt zijn onbekwaamheid naar boven !

  • Liesbeth Tippels

    De politie wil veel attributen, opdat hun werk nog eenvoudiger zou worden. De politici die beslissen, denken aan de reclame die dit oplevert voor hun volgende campagne en aan hoeveel er in het envelopje gaat zitten aan het einde van de rit. Dewael, Crembo en Jambon weten van meer!

  • Bob Boomer

    1 baas, 1 beleid. En als je daar van afwijkt slaat elke slinger door. Ons landje is een prachtvoorbeeld van hoe het niet moet. Zie de 541 dagen dat de slinger bleef hangen.

  • Jan De Bisschop

    Het grote probleem: De top zijn veelal een stel hoog- en veel gediplomeerden en vaak oud-rijkswachters met een schrijnend gebrek aan veld-kennis.