Verplichte wachttijd voor wie online of telefonisch taxi bestelt zal worden bijgestuurd

Shutterstock
Begin deze maand trad het nieuwe taxidecreet in werking. Met dat decreet hoopte de Vlaamse regering op meer en goedkopere taxi’s. De taxisector zelf was van in het begin hevig gekant tegen het decreet. Volgens hen werd het op maat van de grote spelers in de markt geschreven. Nu blijken ook die laatste niet tevreden, schrijft De Standaard vandaag. Het uitvoeringsbesluit van decreet schrijft immers voor dat wie telefonisch of online een taxirit bestelt, daar minstens een kwartier moet op wachten. De Association Belge des Chauffeurs Limousine (ABCL), die zo’n 700 Uber-chauffeurs vertegenwoordigt, kondigde vandaag aan die maatregel aan te vechten bij de Raad van State. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) liet deze namiddag in het Vlaams Parlement na vragen van Marius Meremans (N-VA) en Marino Keulen (Open Vld) weten dat de verplichte wachttijd zal worden bijgestuurd. 

De maatregel kwam er op vraag van de taxisector zelf, om een onderscheid te maken tussen standplaatstaxi’s en straattaxi’s, legt Pierre Steenberghen, algemeen secretaris van taxifederatie GTL uit in De Standaard. De eerste zijn gebonden aan een bepaald grondgebied en worden in aantal beperkt. Over het aantal straattaxi’s zijn geen voorschriften en bovendien zijn ze vrijer in het bepalen van hun prijs. “En dat is oneerlijke concurrentie”, vindt Steenberghen. 

Raad van State

De Association Belge des Chauffeurs Limousine (ABCL), die zo'n 700 Uber-chauffeurs vertegenwoordigt, vecht die maatregel nu aan bij de Raad van State.  “Met die vijftien minuten extra wachttijd is het onmogelijk voor de Uber-chauffeurs om te werken, terwijl we vinden dat ook de Vlamingen de kans moeten krijgen om de vervoersmogelijkheden te kiezen die zij zelf willen”, zegt Fernando Redondo, de voorzitter van de ABCL. “Vlaanderen vraagt ons om te komen, maar duwt ons op hetzelfde moment weer weg.”

“De Vlaamse regering heeft enorme stappen gezet om de taximarkt te liberaliseren, maar er is één onderdeel van de hervorming dat erg nadelig is voor ons: de voorwaarde dat een bestelde rit met 15 minuten vertraging wordt uitgevoerd. Wie een rit bestelt met de Uber-app moet een kwartier wachten”, klaagt Maurits Schönfeld, general manager van Uber in de Benelux, aan in De Standaard

Geen goede zaak, het zorgt dat de reizigers langer in de kou moeten staan

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters

Minister Peeters noemde dat deze namiddag een fout. “Het is geen goede zaak, het zorgt dat de reizigers langer in de kou moeten staan. We zullen een bijsturing moeten doen van ons uitvoeringsbesluit.” De regel werd volgens haar in het besluit geschreven als bescherming voor de staanplaatstaxi’s. “Maar als nu blijkt dat het een benadeling is van iedereen die wil deelnemen aan taxidiensten, zullen we dat moeten herbekijken.”

Volgens Meremans moet niet te zwaar worden getild aan het feit dat er zo snel moet worden gemorreld aan een besluit. “Je zit met een aantal partners met tegengestelde belangen, dan moet je zoeken naar een evenwicht.” Volgens Keulen zal het schrappen van de bepaling ervoor zorgen dat Vlaanderen “ook wat taxi’s betreft aansluit bij de 21ste eeuw.”

Licentie

Ook het verbod voor chauffeurs met een Waalse of Brusselse licentie om ritten uit te voeren op Brussels Airport of in de Vlaamse gemeenten rond Brussel, wordt aangevochten bij de Raad van State. De chauffeurs willen dat Vlaanderen het arrest van het Grondwettelijk Hof uit 2010 respecteert, dat stelt dat wie een geldige licentie heeft, die moet kunnen gebruiken op het volledige grondgebied, zegt Redondo. “Daarvoor is er een akkoord nodig tussen de verschillende gewesten.”




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    De passagier moet niet wachten ,het is ervoor te zorgen als je een taxi besteld om 09.00 u dat de taxi er een kwartier vroeger daar is ,wie is de klant tegenwoordig,dat een passagier een kwartier moet wachten hoort niet en niet omgekeerd.

  • Peter Janssens

    Uber en AIRB&B zijn een pest ! Dan nog liever de trein, bus of taxi .