Verpleger, chauffeur en slager: voor deze beroepen wil Vlaanderen meer buitenlands talent aantrekken

Vlaams minister van Werk, Philippe Muyters (N-VA).
BELGA Vlaams minister van Werk, Philippe Muyters (N-VA).
Vlaams minister van Werk, Philippe Muyters (N-VA), heeft de dynamische lijst met knelpuntberoepen voorgesteld waarvoor bedrijven vanaf volgend jaar makkelijker buitenlandse arbeidskrachten kunnen aantrekken. Op de lijst van twintig beroepen staan onder meer zorgkundigen, verscheidene soorten technici en mecaniciens, bestuurders van kranen en bouwmachines, vrachtwagenchauffers, slagers en chef-koks.

Om de krapte op de Vlaamse arbeidsmarkt aan te pakken is het vanaf 1 januari 2019 gemakkelijker voor bedrijven om buitenlandse arbeidskrachten aan te trekken. Vooral voor hoog- en middengeschoolden moet werken in Vlaanderen makkelijker en aantrekkelijker worden.

Zo komen er voor buitenlandse hooggeschoolden arbeidskaarten die drie jaar geldig zijn in plaats van één jaar. Eens ze hier vier jaar hebben gewerkt, krijgen ze bovendien voor onbepaalde duur toegang tot de arbeidsmarkt. Voor de buitenlandse middengeschoolden is er de lijst met knelpuntberoepen die de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB om de twee jaar zal herbekijken. Voor beroepen op die lijst is geen voorafgaand arbeidsmarktonderzoek nodig.

“Arbeidsmigratie is nodig”

"De ervaring leert ons dat het arbeidsmarktonderzoek voor deze profielen immers nagenoeg altijd tot een positieve beoordeling leidt. Deze gecontroleerde en efficiënte arbeidsmigratie is nodig om onze economische groei te verzekeren", zegt Muyters. "De Vlaamse arbeidsmarkt schreeuwt om technisch geschoold personeel, met een groot aantal vacatures die we vaak niet ingevuld krijgen, ook niet als we over de taalgrens gaan zoeken.”




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Claeys Dimitri

    Danny Beyens. Groot gelijk Vrachtwagenchauffeur is nog steeds geen erkend beroep. Eens dit erkend is komt er ook een cao met aangepast uurloon, dit zal het beroep voor vele terug aantrekkelijk maken.

  • Claeys Dimitri

    Chauffeur knelpuntberoep?? En dan het oplossen met chauffeurs uit het buitenland? En ze betalen zoals de belgen aan 11.85 per uur. Voor de buitenlanders een goudmijn voor ons belgen een hongeruurloon. Niet moeilijk dat er geen Belgische chauffeurs meer zijn. Overal de pispaal en veel te slecht betaald.

  • Claeys Dimitri

    Geef chauffeurs erns een deftig uurloon zal al veel oplossen

  • gilbert desmet

    Wij zoeken al een geruime tijd naar een goede mechanieker van voertuigen maar helaas genene belg , te veeleisend veel verdienen voor zo min mogelijk te werken dan maar een buitenlander ,die werken nog .

  • Jan Van Gent

    Ze zouden misschien beter eens beginnen zoeken naar competente politiekers die het land niet de dieperik induwen !!!