Verkeersexpert Kris Peeters: “Geen trendbreuk op vlak van mobiliteit, het wordt business as usual”

Verkeersexpert Kris Peeters.
Tim Dirven Verkeersexpert Kris Peeters.
Volgens mobiliteitexpert Kris Peeters is er in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord geen sprake van een trendbreuk op vlak van mobiliteit. "Dat het automobilisme ons intussen in een stevige catch-22 heeft gevangen, lijkt nog niet doorgedrongen. Het wordt business as usual, in plaats van verandering die zou kunnen werken", aldus Peeters in een blog.

"Autogebruik wordt in het regeerakkoord nog altijd afgeschilderd als de norm en nu eenmaal de realiteit waaraan luchtkwaliteitsnormen, geluidsnormen, veiligheidseisen en vooral wijzelf zich moeten aanpassen in plaats van omgekeerd", aldus Peeters. Hij heeft kritiek op de voortzetting van het zogezegde 'modusneutrale en-enbeleid' waarbij men alle weggebruikers tracht tevreden te stellen.

"In de praktijk zal dit neerkomen op het bewaren van de status quo en nieuwe investeringen in wegcapaciteit. Hierdoor verliezen we een eerste keer doordat we geld pompen in dat wat we zeggen te willen terugdringen. Centen besteed aan auto-infrastructuur zijn verloren voor betere fietsinfrastructuur of meer openbaar vervoer. Nieuwe auto-infrastructuur vergt in de toekomst bovendien nog meer geld voor onderhoud, verlichting, schoonmaking...", aldus Peeters.

De mobiliteitsexpert vindt ook dat de Fietsersbond te vroeg heeft gejuicht over de stijging van het budget voor fietsinfrastructuur. "Volgend jaar verlagen de uitgaven naar 100 miljoen en pas op het einde van legislatuur zal de 300 miljoen worden bereikt.” Hij is ook ontgoocheld over wat er voor De Lijn voorzien is in het regeerakkoord. "Het opzet lijkt te zijn De Lijn verder te kort te laten schieten, zodat binnenkort iedereen smeekt om liberalisering.

“Platte belastingsverhoging”
Transportfederatie Febetra noemt de verhoging van de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 32 ton dan weer een “platte belastingverhoging”. 

Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) kondigde de tariefverhoging vandaag aan. De heffing voor vrachtwagens van 3,5 tot 12 ton zou wel gehalveerd worden. Voor Febetra is die regeling slechts een doekje voor het bloeden.

De transportfederatie pleit al langer voor een kilometerheffing die ook geldt voor personenwagens. “Als je alleen vrachtwagens belast, worden de files niet korter”, aldus woordvoerster Isabelle De Maegt. “We betalen sinds april 2016 en we staan nog altijd aan te schuiven. Dat zal met dit regeerakkoord zeker niet veranderen.”

In 2018 werd in Vlaanderen voor 449,4 miljoen euro aan kilometerheffingen geïnd, zo staat nog op de website van Via-Pass. De aangekondigde ingrepen zouden 63 miljoen euro extra moeten opleveren in 2024.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Kevin van Goethem

    De lijn liberaliseren en dan onbetaalbaar worden. Let maar op.

  • Dirk GEELEN

    Sinds het invoeren van die 70 km zijn er dus meer zware verkeersongevallen. dus de Min van Verkeer heeft ons enkel laten beboeten

  • peter colson

    Wat een kromme vergelijking vandekempen. Een land van 41.543 km2 en 16 miljoen inwoners vergelijken met een regio van amper 13.600 km2 en 6,6 miljoen inwoners. In NL heeft men 385 inwoners per km2, in VL al 485 personen per km2. Moest NL dezelfde bevolkingsdichtheid hebben, dan zouden ze 20 miljoen inwoners tellen en dezelfde problemen hebben (die hebben ze trouwens al in de Randstad)

  • Karel Van Beeck

    We zijn gewoon met te veel in dit kleine landje mijnheer Peeters. Stop de instroom van mensen. Begin daar maar eens mee!

  • Ben Strubbe

    De verkeersexperten leven niet in de reële wereld ... zij beseffen niet dat het onmogelijk is om tientallen bussen over en weer te laten rijden tussen industriegebieden en bv. treinstations om duizenden werknemers naar het werk te brengen of naar huis.