Verkeersboetes voortaan vergezeld van veiligheidsboodschap

Illustratiebeeld
ANP Illustratiebeeld
Wie een verkeersovertreding begaat, krijgt voortaan bij zijn verkeersboete ook een informatie- en bewustmakingsboodschap. Het gezamenlijk initiatief van de federale overheid en de gewesten moet de verkeersveiligheid verbeteren en recidive tegengaan. 

In eerste instantie gaat het om overdreven snelheid op de autosnelwegen, drinken en rijden, verstrooidheid door gsm-gebruik achter het stuur en het niet dragen van de veiligheidsgordel of het niet gebruiken van kinderzitjes. In de herfst komen daar ook de snelheidsovertredingen op alle andere wegen bij.

De bewustmakingsboodschappen zijn bedoeld om mensen aan het denken zetten, zegt federaal minister van Justitie Koen Geens (CD&V). "Zo leer je dat overdreven snelheid bijvoorbeeld nooit een aanzienlijke tijdswinst oplevert. Samen met de automatisering van verkeersboetes zetten we zo een stap dichter naar een betere verkeersveiligheid."

Straf en sensibilisering 

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is ervan overtuigd dat de combinatie van een straf met sensibilisering een groter effect zal hebben. "We voegen nu gerichte boodschappen toe, die aan de hand van herkenbare beelden duidelijk maken waarom verkeersovertredingen zo gevaarlijk zijn", zegt hij.

Het initiatief kwam er in samenwerking met de politie en verkeersveiligheidsinstituut VIAS, en ook de verschillende verkeersveiligheidsagentschappen in ons land gaven hun input. "Onze inbreng is dat we focussen op het positieve, op manieren om boetes te vermijden. Het negatieve zit al in de boete zelf", zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Als voorbeeld geeft hij boetes voor gsm-gebruik in de auto, waarbij de overtreder de tip krijgt om zijn gsm op stil te zetten, of in het handschoenenkastje te leggen.

Een verkeersboete van het Centraal Justitieel Incassobureau.
ANP Een verkeersboete van het Centraal Justitieel Incassobureau.



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Benny Deridder

    Steek er ineens ook een handleing gebruik pinkers bij!

  • Jean West

    Nog wat meer kosten maken.

  • Robert DE REU

    Als ik een overtreding bega zal ik de boete betalen, maar hoef hun bewustmakingboodschap helemaal niet, ben het vingertjes getik van de overheid meer dan beu.

  • Yves Van Rossem

    Begin in de eerste plaats de maximum snelheden wat realistischer te maken. Bijvoorbeeld 40 kml/h rond scholen, 60 km/h in bebouwde kom en 70 of 90 km/h buiten de bebouwde kom naargelang de situatie. Wanneer men dan de échte hardrijders (+20 km boven maximum snelheid) aanpakt dan heb ik daar alle begrip voor nu is het eerder "lotto" van wie geflitst wordt. Het enige doel dat de snelheidscontroles nu hebben is de kassa vullen!