Veiliger én minder agressie: verberg het voetgangerslicht voor automobilisten

Foto ter illustratie.
Koen Moreau Foto ter illustratie.
Geen voetgangerslicht meer aan de overkant van de straat, maar vlak bij de plaats waar je wil oversteken: dat moet het verkeer op kruispunten fors veiliger maken. De nieuwe regeling zou zelfs tot minder verkeersagressie ­tegen voetgangers leiden. Dat schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag.

Het Agentschap Wegen en ­Verkeer (AWV) stelde vast dat ­automobilisten die rechtsaf slaan soms onterecht concluderen dat - wanneer het voetgangerslicht op rood staat - er niet alleen geen voetgangers meer oversteken, maar ook geen fietsers. "Terwijl zij soms langer groen hebben", zegt Veva ­Daniëls van het AWV.

Volgens Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) heeft de nieuwe opstelling nóg voordelen. Wie nu oversteekt op het zebrapad en halfweg het licht op rood ziet springen, ­begint zich soms te haasten, "waardoor zeker bij ouderen het risico op vallen toeneemt", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting ­Verkeerskunde. 

Verkeersagressie

De oude situatie leidt soms ook tot verkeersagressie, als automobilisten die rechtsaf slaan, zien dat het voetgangerslicht op rood staat, terwijl er wel nog voetgangers op het zebrapad ­lopen. "Soms reageren ze dan boos, terwijl het licht wellicht pas op rood sprong toen die voetgangers al halverwege ­waren", aldus De Dobbeleer.

Er lopen momenteel proefprojecten in Brugge en Menen. Het AWV evalueert de regeling over enkele maanden, waarna beslist wordt of ze op nog meer kruispunten wordt ingevoerd. In dat geval zal ­minister Peeters een sensibiliseringscampagne opzetten.




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Van Opstal

    Laten we anders alle verkeerslichten onzichtbaar maken voor voetgangers. Het resultaat zou krek hetzelfde zijn als nu. Nu steken ze ook over als ze goesting hebben, ongeacht of het licht op groen of rood staat.

  • Dirk Schoeters

    Misschien eens overwegen om de lichten voor voetgangers en fietsers het zelfde te maken als voor auto's. Dus ook MET ORANJE. Dan is er helemaal geen discussie meer omdat je dan als voetganger weet dat je bij oranje niet meer moet proberen over te geraken.

  • Werner Ansoms

    Wat zijn dat voor rare, kromme redeneringen weer ? Het rode voetgangerslicht ad ove is duidelijk voor de voetganger en laat aan de automobilist toe om terecht te concluderen dat de voetganger nog begon over te steken als het voetgangerslicht al lang op rood stond. En het helpt het dwarsverkeer om te anticiperen op het groene licht. Iemand die niet vlot ter been is moet aan zijn eigen veiligheid denken, en pas oversteken op het moment dat het voetgangerslicht groen *wordt*, niet als het al is.

  • Yves Van Rossem

    Het afschermnen van het voetgangerslicht kan inderdaad veiliger zijn ... soms kan een automobilist zich vergissen en denken dat hij groen heeft ... Sommige verkeerslichten staan soms héél slecht (en onduidelijk) opgesteld ...

  • emiel hayen

    Dus dan ziet een automobilist helemaal niet meer of er nog voetgangers kunnen oversteken en zal vaak stoppen terwijl de voetganger staan blijft voor rood.