Veel 'track and trace'-gegevens over postpakketten blijken niet te kloppen

BELGAIMAGE
Meer en meer stelt de Ombudsdienst van de Post vast dat de 'track & trace'-gegevens van pakjes die onderweg zijn naar de consument, niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Zo staat bijvoorbeeld een postpakket gescand als "uitgereikt" maar de geadresseerde meldt niets ontvangen te hebben. Dat staat te lezen in het Jaarrapport 2017 van de Ombudsdienst voor de Postsector.

"Opdat de consument zijn rechten kan doen gelden bij de afzender bij een verdwenen pakket (vragen naar een vervangzending of terugbetaling van de aankoop) moet hij kunnen 'aantonen' dat hij het gekochte goed niet ontving. Indien de track & trace dan aangeeft dat het pakket uitgereikt werd, staat de consument in een zeer zwakke positie", aldus de Ombudsdienst. De Ombudsdienst beveelt dan ook de bedrijven aan om de status van het pakket op de track & trace aan te passen wanneer na een onderzoek is vastgesteld dat een zending verkeerd werd uitgereikt of verloren is.

Uit het rapport blijkt voorts dat de Belg zijn aankopen meer en meer online doet. Het vervoer van pakjes, nationaal en internationaal, is een groeiende business. Dat leidt bij de Ombudsdienst tot een stijging van het aantal klachten: 28 procent van de klachten in 2017 ging over pakjes. Vooral verdwenen pakjes (696 verdwenen pakjes in 2017) geven aanleiding tot het indienen van een tweedelijnsklacht.

Dagelijks worden in België meer dan 4 miljoen brieven en honderdduizenden pakjes uitgereikt, de meeste probleemloos, zo signaleert het jaarverslag nog. De Ombudsdienst bemiddelt de hardnekkige en aanslepende geschillen tussen de klant en de onderneming. 69 procent van de klachten werd in 2017 afgesloten met een minnelijke schikking. De top 5 van de ondernemingen waartegen de Ombudsdienst klachten ontvangt zijn: bpost, DPD, PostNL, UPS en Mondial Relay. Een belangrijk aandeel van de problemen omtrent post én pakjes is gericht aan het adres van bpost, namelijk 94 procent.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pieter Paulus

    PostNL nooit probleem bpost steeds mijn pakket ligt al vanaf 1 mei in bxl te wachten

  • Katty Ferrin

    Volledig mee eens ... !!!! Al meerdere keren mogen ervaren pffff. met post . Nl was dat (vroeger )nooit een probleem... ik hoop dat dit ook zo zal blijven Nu ze bij b post horen

  • rik pieters

    bpost zijn gewoon dommeriken, nooit problemen met post.nl, dpd, dhl of enige andere dienst

  • Jan Van Overveldt

    Dat 94% van de klachten tegen Bpost zijn verwondert mij niets. Hun Track and Trace is gewoon hopeloos, je weet gewoon NIET waar je pakje is. Bestellen in België komt NOOIT de volgende dag aan, maar pas 2 à 3 dagen later. Snelste bestelling heb ik ooit uit Oostenrijk gekregen, stond na 17 uur reistijd (DHL) aan mijn deur.

  • Ilse Verlinden

    Bpost is een ramp : mails sturen dat ze zijn langsgeweest terwijl je de hele dag thuis was; een kaartje in de bus waarmee je je pakje dan gaat ophalen in het postkantoor (lang wachten tijdens beperkte openingsuren) en dan 2 dagen later een mail ontvangen met een streepjescode om datzelfde pakje op te halen; pakjes die kwijtraken......