VBA: "Dringend nood aan herstelplan voor bruggen in België"

Het viaduct van de E17 in Gentbrugge.
BELGA Het viaduct van de E17 in Gentbrugge.
De staat van de bruggen in België is "problematisch" en er is dringend nood aan een herstelplan. Dat heeft de Vereniging der Belgische Aannemers van Grote Bouwwerken (VBA) vandaag gezegd in de marge van de voorstelling van haar jaarlijkse vertrouwensbarometer.

De VBA is verheugd dat er aan de tunnels in Brussel eindelijk grootschalige renovatiewerken worden uitgevoerd. Volgens de vereniging zouden de werken, die heel wat vertragingen opliepen en vaak in sneltempo uitgevoerd moeten worden, tegen 2031 volledig afgerond zijn.

Bij de VBA bestaat echter de vrees dat de problemen die zich daar stelden, zich zullen herhalen bij de renovatie van de bruggen in ons land, die vaak in zeer slechte staat verkeren. De vereniging verwijst onder meer naar de viaducten rond Gent en de Klein-Eilandbrug in Anderlecht, die al maandenlang is afgesloten voor het verkeer. Vooral het Vlaams en het Brussels gewest moeten in actie schieten om de bruggen onder handen te nemen, zegt VBA-voorzitter Frédéric Loriaux. "In Wallonië is er al een inventarisatie van de bruggen geweest en is er een investeringsplan op lange termijn. En dat loopt", zegt hij.

Controles

Volgens de algemeen directeur van de VBA, Didier Cartage, werden ook in Vlaanderen al veel bruggen gecontroleerd. "Maar daar stelt zich het probleem dat er geen budget is", klinkt het. "Hopelijk overkomt ons niet wat er in andere landen is gebeurd", verwijst Cartage naar de instorting van de snelwegbrug vorig jaar in het Italiaanse Genua.

Daarom pleit de VBA ervoor dat de overheden de kosten voor het onderhoud van bruggen, maar ook van andere publieke infrastructuur zoals scholen, sociale huisvesting en ziekenhuizen, zouden integreren in de begroting. "Wij schatten dat 1,5 à 2 procent van de waarde van de werken besteed moet worden aan het jaarlijkse onderhoud." Daarnaast moet er ook meer gekeken worden naar publiek-private samenwerkingen.
De VBA vertegenwoordigt de 65 grootste bouwbedrijven in België. Het gaat onder meer om Besix, CFE, Jan De Nul en BAM.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tony Vandermaelen

    Voor de bruggen? Voor gans Belgie zou beter zijn. Onze wegen zijn te vergelijken met omgeploegde patattevelden. Ga maar eens kijken in Holland, dat zijn pas wegen.

  • eric maier

    In Vlaanderen is men al 4-6 jaar bezig bruggen te vervangen aan een behoorlijk goed tempo. Het Brussels Gewest is echt gebuisd, die steken het geld in hun zak en doe nniks ermee. Ja, va neen autosnelweg een stadboulevard maken, dat wel. Het Waals Gewest maakt een studie, al jaren, en is nog bezig met studeren. Maw, geld i nde zakken en niks va nde rest. Vlaanderen is actief bezig maar het lijkt er sterk op de VBA dat moedwillig negeert. Een politieke agenda wellicht....

  • Didi Bellens

    Dat ze zelf sponsors zoeken ipv de gemakkelijkste oplossing te zoeken nl.het te laten integreren in de begroting t.t.z. dat de werkende mens weer eens moet ophoesten. Ben daar niet akkoord mee, sorry.

  • Sandra Peeters

    Als automobilist betalen we ons al decennia blauw aan autotaksen terwijl de zwakke weggebruiker gratis mee de vruchten plukt. Maar politici/regering beslist ook al decennia om slechts 11% terug in de infrastructuur te steken. Waar overige 89%??? In diepe zakken?? Enkel tegen verkiezingen krijgen aannemers werk = veel failliet, en sommigen nu plots overspoelt en nu tijdelijk contractjes kunnen geven om binnenkort terug buiten te gooien. 1 Ding is zeker, deze heilige koe is al leeg gemolken.