Vandaag eerste ochtend- en avondspits bij winteruur en het weer verslechtert: wanneer mag je je mistlichten gebruiken?

Illustratiebeeld.
getty Illustratiebeeld.
Met het winteruur dat gisteren weer is ingegaan, verlopen vandaag ook de ochtend- en avondspits anders. Elk jaar zorgt de eerste spits na de uurwissel voor extra ongevallen en hinder. Voorzichtigheid is dus geboden. Met het verslechterende weer is bovendien misschien de tijd gekomen om de regels rond de verlichting van je auto opnieuw op te frissen.

De ochtendspits zal vanaf vandaag weer deels tijdens het daglicht verlopen, de avondspits verloopt dan weer grotendeels in het donker. Bovendien worden de komende dagen vooral ‘s ochtends lokale mistbanken en nevel verwacht. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen, al zal er allicht ook minder verkeer zijn door de herfstvakantie. 

Maar welke lichten gebruik je nu ook weer wanneer? Vooral de regels rond de mistlichten kunnen al eens voor verwarring zorgen.

-
Dagrijlichten werken automatisch op nieuwe auto's, voor oudere auto's (van voor 2011) zijn ze niet verplicht.

- Je 'gewone’
dimlichten moet je gebruiken “tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag” en altijd wanneer je niet meer verder dan 200 meter kan zien.

- De
grootlichten (de ‘pharen’) mag je dan ook gebruiken, maar je moet ze weer doven als de weg voldoende verlicht is om ongeveer 100 meter ver te zien, als je een tegenligger nadert of wanneer je op minder dan 50 meter achter een voorligger rijdt.

- Je voorste mistlichten mag je enkel gebruiken bij mist, sneeuwval of hevige regen. Je bent niet verplicht ze te gebruiken (maar vaak gaan ze enkel samen met de achterste mistlichten aan).

- De achterste mistlichten moet je gebruiken bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 meter, en altijd bij felle regen: het opspattende water kan je gewone achterlichten dan onzichtbaar maken. In andere omstandigheden moet je je achtermistlichten doven (vergeet dat niet wanneer de mistbank bijvoorbeeld voorbij is, aangezien ze in normale omstandigheden verwarrend kunnen werken voor bestuurders achter je).

Getty Images/iStockphoto



33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rudi Met den Ancxt

    Excuseer jongens maar bij felle regen is het zeer gevaarlijk mistlichten achteraan niet aan te zetten, is trouwens verplicht maar de politie flitst liever als je één kilometer teveel rijdt op droge, heldere wegen waar geen gevaar is.

  • Eric Grosemans

    Toch opvallend hoeveel er zijn die wel de Duitse en Nederlandse wegcode kennen, maar niet de Belgische. Dat zijn dan wellicht ook degene die steeds te snel rijden, die denken dat ze hier ook 130 mogen op de snelweg.

  • Norbert Corten

    Laat de tijd nu maar zoals het was voor 1977,gedaan met dat geklungel denk eerst eens aan de gezondheid en onze biologische klok. Nu staan we nog één uur vooruit op de echt GMT,in de zomer zelf 2 uur.

  • lars vandenberge

    Al ooit gehoord van het derde remlicht? Geen vergissing mogelijk tussen remlicht en achterste mistmicht.

  • Patrick Moorthamer

    En de fietsers niet vergeten zijn niet altijd goed zichtbaar ook door hun eigen toedoen zoals meestal hun verlichting niet aansteken.!