Vanaf morgenvroeg gaat de vierde Vlaamse spitsstrook open: dit zijn ze allemaal

Op verschillende plaatsen in Vlaanderen zijn er al spitsstroken, zoals hier op de E313 richting Luik.
BELGA Op verschillende plaatsen in Vlaanderen zijn er al spitsstroken, zoals hier op de E313 richting Luik.
Vanaf morgen wordt de nieuwe spitsstrook op de E17 tussen De Pinte en de verkeerswisselaar in Zwijnaarde opengesteld voor bestuurders. Het verkeer moet zo vlotter en veiliger verlopen tijdens de ochtendspits. "Dit is de eerste spitsstrook in Vlaanderen die alleen 's ochtends toegankelijk is", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De investering van 500.00 euro "moet de filedrukte verlagen voor de mensen die elke ochtend tijd verliezen op dit stuk snelweg".

Het verkeer op de E17 richting Gent verloopt elke ochtend moeizaam. Tussen het op- en afrittencomplex in De Pinte en de verkeerswisselaar in Zwijnaarde staan tijdens de ochtendspits regelmatig files. "Op plaatsen waar het verkeer tegen de capaciteitsgrens zit, bekijken we ook de mogelijkheid van een spitsstrook", zegt Weyts. "Uit een studie van het Verkeerscentrum bleek dat dit stuk van de E17 zeer congestiegevoelig is, vooral tijdens de ochtendspits, en dat een spitsstrook hier soelaas kan bieden". 

Tussen het op- en afrittencomplex van De Pinte en de verkeerswisselaar in Zwijnaarde werd een spitsstrook ingevoegd over een afstand van 5 kilometer. Er werden ook vluchthavens aangelegd, zodat weggebruikers in geval van nood nog steeds een uitwijkmogelijkheid hebben. De dynamische borden boven de weg zullen met een groene pijl aangeven wanneer het rijvak geopend is. Een rood kruis betekent dat de spitsstrook gesloten is. Dat betekent dat de spitsstrook ook in het geval van een incident of een accident eenvoudig afgesloten kan worden.

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft ook de afslagstrook van de E17 richting de E40 (Oostende/Brussel) verlengd. Die ingreep moet er samen met de spitsstrook voor zorgen dat het verkeer tijdens de ochtendspits vlotter en veiliger verloopt. 

Er zijn nu in totaal vier spitsstroken op de Vlaamse autosnelwegen: op de E313 van Antwerpen-Oost tot Ranst, op de E40 van Sterrebeek tot Bertem, op de E19 van Antwerpen-Noord tot Sint-Job-in-'t-Goor en nu dus ook op de E17 van De Pinte tot Zwijnaarde. Dit jaar wordt er ook nog gewerkt aan spitsstroken op de E313 (Lummen-Beringen) en de E314 (Herent-Aarschot).




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Wuyts

    Als je weet dat van het vrachtverkeer een groot stuk "transit" is noor-zuid, oost-west en omgekeerd. Véél meer laten betalen en niet laten rijden tijdens de spitsuren rond Antwerpen, Gent en Brussel. parking op en wachten. Uitzondering voor hen die daar moeten leveren. als ze nrplaten kunnen controleren op hun uitstoot kunnen ze dat ook nagaan.

  • guido vermeyen

    Het verschil in file zal 5 km. verder zijn. Er zijn teveel auto's op hetzelfde moment in België

  • Guy Lambrechts

    Op de E313 ligt ook een spitsstrook, alleen bijna niemand gebruikt ze. Richting antwerpen ligt een busstrook, alleen komen er weinig bussen. Waar is de nut ervan? Tss tessenderlo en beringen stropt het elke morgen, ze leggen 1 aan vanaf beringen. Slimme mannen in brussel.

  • Karel Flanders

    5 km lang een pechstrook in een spitsstrook veranderen kost dus 500.000€????

  • Paul De Mol

    Spitsstroken is loodgieterswerk. Verbreed de autowegen overal permanent.