Vanaf morgen dwangsommen voor skeyes als vertragingen blijven duren

Photo News
Als er vanaf morgenochtend nog vluchten van Brussels Airlines vertraging oplopen of geannuleerd moeten worden door storingen bij skeyes, dan moet de luchtverkeersleider dwangsommen tot 20.000 euro per vlucht betalen. Dat heeft een rechter in Brussel beslist na een eenzijdig verzoekschrift van Brussels Airlines, zo meldt de luchtvaartmaatschappij.

Er is sprake van 10.000 euro per geannuleerde Europese vlucht en 20.000 per geschrapte langeafstandsvlucht. Ook bij vertragingen van minstens een uur of afgeleide vluchten zijn er dwangsommen bepaald van 10.000 of 20.000 euro.

De dwangsommen gelden vanaf morgenochtend om 4.55 uur, zegt een woordvoerster van Brussels Airlines, en tot 26 mei om middernacht.

Brussels Airlines had eerder op de dag al gezegd juridische stappen te overwegen. “We hadden geen andere keuze dan via de rechtbank te streven naar het onmiddellijke herstel van een ononderbroken dienstverlening op het gebied van luchtverkeersbeheer, teneinde onze economische activiteiten en reputatie te vrijwaren van verdere schade”, klinkt het.

De storingen bij skeyes hebben de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen sinds midden februari al minstens 4 miljoen euro gekost. Daar is de sluiting van het luchtruim vandaag niet bijgerekend.

De luchtvaartmaatschappij voegt wel nog toe dat de boetes niet bedoeld zijn om verdere financiële schade te dekken, maar wel “om een snelle en duurzame oplossing te bevorderen voor een ononderbroken dienstverlening door skeyes in het belang van de passagiers en de luchtvaartmaatschappij”.

Skeyes geeft geen reactie op de beslissing om dwangsommen op te leggen, aangezien het om een lopende juridische procedure gaat.




61 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fons Casteels

    François Goos, stop met uw fake news aub. Er is geen enkele verkeersleider ter wereld die 12 uur aan één stuk achter zijn scherm zit. Dat is wettelijk verboden. En als het zou gebeuren bij Belgocontrol, dan laten de vakbonden dat vaststellen door een deurwaarder en dan hangt de CEO. Meer zelfs: het zijn de verkeersleiders zélf die beslissen wanneer en voor hoe lang ze een break nemen. Op luchtvaartforums kan je lezen dat de helft werken, de helft pauzeren bij Belgocontrol de gewoonte is.

  • Peter Wauters

    De noodtoestand uitgeroepen en het leger laten overnemen. Schandalig....de mensen sparen voor een zuurverdiende vakantie en dan kun ze door zulke acties niet vertrekken. Velen laten Zaventem reeds links liggen om te vliegen dus.....zijn er in de toekomst misschien minder verkeerscontroleurs nodig? En dan....terug staken?

  • Rudolf Jacobs

    en wie is de winnaar ??????? juist de belgische fiscus dus staat want zij gaan die boetes alweer innen en in de pocket ,en verder gebeurt er juist niets

  • Betty Dams

    De directie van skeyes is hier alleen verantwoordelijk. Wie wil er vliegen als het luchtruim gecontroleerd wordt door onderbemande, overwerkte en oververmoeide luchtverkeersleiders. En moeheid heeft niks te maken met loon. Iemand met 10.000 of 20.000 euro loon is net zo goed moe dan iemand met 1.500 euro

  • Rayan El Arami

    Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik vermoed met het ontslag wegens sluiting of faillissement van Skeyes. Jaaaaaren geleden bleven de vakbonden ook knokken tot ze hun zin kregen bij een vestiging van Daf. Twee jaar later stonden ze allemaal op straat!