Vanaf maandag in Antwerpen: aan elkaar gekoppelde trams van maar liefst 60 meter lang

Eén Hermelijntram is net geen 30 meter lang.
Klaas De Scheirder Eén Hermelijntram is net geen 30 meter lang.
Vanaf maandag rijdt in Antwerpen voor het eerst een dubbele, gekoppelde Hermelijntram in dienst uit. Die zal 60 meter lang zijn, aanzienlijk langer dan de langste nieuwe Albatrostrams. Speciale stickers op het voertuig waarschuwen het overige verkeer. De test vindt plaats op de drukke lijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht.

Een normale Hermelijntram - de voorganger van de Albatros - is net geen 30 meter lang, maar voor het eerst zijn twee stellen gekoppeld. Zo is het gevaarte met tien stellen nog zo'n 17 meter langer dan de langste Albatrostram, die 43 meter lang is.

"Dit is een testproject dat we al twee jaar voorbereiden met het nodige studiewerk en de nodige ombouwwerken, onder meer voor de koppeling", zegt Astrid Hulhoven van De Lijn. "Het voertuig moest ook door de FOD Mobiliteit worden gehomologeerd vooraleer op de openbare weg mocht. We doen dit vooral om te weten hoe het voertuig op het netwerk in reële omstandigheden functioneert, ook tussen de andere trams."

350 passagiers

De tram werd in de stelplaats en 's nachts op lijn 5 al een aantal keer zonder passagiers getest. Maandagochtend is het de eerste keer dat het voertuig toegankelijk voor - maximaal 350 - passagiers en tussen het verkeer zal uitrijden. De voorlopig enige dubbele Hermelijntram rijdt volgens De Lijn voor ruim 95 procent van het traject in een eigen bedding, deels ook ondergronds. Desalniettemin zijn speciale stickers op het voertuig aangebracht die het overige verkeer waarschuwen voor de lengte.

"Lijn 3, die langs het Sportpaleis gaat, is al jaren de drukste tramlijn. Dit is een van de manieren om te blijven zoeken naar meer capaciteit", zegt Hulhoven nog. "We kunnen in het verzadigde premetronet niet meer trams steken. We kunnen maar zoeken naar manieren om onze trams groter te maken. Vandaar deze test."

De tram rijdt vanuit de stelplaats op de Noorderlaan om 6.35 uur uit, spoort vervolgens naar het eindpunt in Zwijndrecht, keert om naar Merksem en rijdt na nog een rit naar Zwijndrecht opnieuw naar de stelplaats. In de namiddag en tijdens weekends wordt er niet mee gereden.

Twee maanden

De test zal zo'n twee maanden duren en kan indien nodig nog worden verlengd. Op termijn wordt er gekeken of er eventueel meer Hermelijntrams kunnen worden gekoppeld.

In Zwijndrecht moet er wel infrastructuur worden aangepast voor de extra lange trams. Volgens De Lijn wordt de halte Vredespark momenteel met een houten constructie uitgebreid om over de hele lengte van de extra lange tram een perron te hebben. Er loopt ook een bouwaanvraag voor een nieuwe halte. 




9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Guy muis

    als je meer controle op zwartrijden voert is er genoeg plaats op tram en bus,maar helaas ze durven ni antwerpen!

  • Jeanne Delvoy

    Als we 10 minuten moet wachten op een tram ,dan wandelen wij naar de volgende halte.Dan is het gewoonlijk nog enkele minuutjes wachten en weg zijn wij.

  • Eduard wynants

    ongeschikt in de stad. veel te lang

  • Francinne Declerque

    Geen enkel maar dan ook echt geen enkel informatiebord van de lijn werkt, niet voor trams, niet voor bussen, niet in de metro-tram, nergens. Mooi dat ze de trams langer maken, verhoogt ook meteen het aantal zwartrijders dat achteraan opstapt.

  • Dirk Vregels

    Enkel tussen bepaalde haltes is het erg druk op lijn 3 idem met lijn 10 wat komt door de vele "niet-betalende" reizigers. Permanente controleurs op deze routes verdienen zichzelf terug via de boetes en verhogen de veiligheid.