Van Overtveldt: "Autobezitters niet straffen voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor zijn"

Autobezitter moet niet opdraaien voor gederfde fiscale inkomsten

PHOTO_NEWS
De federale overheid zal de gederfde fiscale inkomsten als gevolg van "dieselgate" niet terugvorderen van de Belgische automobilist. Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) ziet niet in op welke basis dat zou kunnen gebeuren. Bovendien wil hij de wagenbezitters niet bestraffen voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor zijn.

Dat heeft Van Overtveldt verklaard in de Kamer, tijdens een gedachtewisseling over de sjoemelsoftware die autogroep Volkswagen had geïnstalleerd en die het mogelijk maakte de uitstoot schadelijke stoffen te manipuleren in een testomgeving. Wereldwijd is sprake van 11 miljoen voertuigen van het merk Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. In België zou het om 393.648 wagens.

Minister Van Overtveldt merkte op dat het VW-schandaal slaat op de uitstoot van stokstofoxide (NOx). Die speelt echter nergens een rol in onze fiscale wetgeving. De maatstaf daar is de CO2-uitstoot, al doet alles volgens hem vermoeden dat de NOx-waarden ook een impact zullen hebben op de CO2-waarden. Maar zolang dat nog een onbekende factor is, kan de administratie de fiscale impact niet berekenen, zei Van Overtveldt.

In elk geval is het voor Van Overtveldt uitgesloten dat mislopen fiscale inkomsten zouden worden verhaald op belazerde burgers. "We gaan eigenaars in geen geval straffen voor iets waarvoor ze geen verantwoordelijkheid dragen en waar ze zich als goede huisvader hebben gedragen", luidde het.

Het VW-schandaal gaat over de uitstoot van stokstofoxide, maar die speelt nergens een rol in onze fiscale wetgeving

Strafklacht tegen Volkswagen

Zijn collega van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) wil vermijden dat elke overheid zelf met een eigen initiatief op de proppen komt. Ze pleitte daarom voor overleg, zowel met de deelentiteiten als binnen de Europese Unie.

De groenen hadden vorige week bij minister De Block aangedrongen op een strafklacht tegen Volkswagen. Dat zou kunnen helpen om sneller en preciezer de schade te bepalen. Voor De Block is dat echter niet de juiste weg. "Elke burger kan een klacht indienen. Wat belet u om dat zelf te doen?", kaatste de minister de bal terug richting Kamerlid Kristof Calvo. "Dat klopt", repliceerde Calvo, "maar ik ben niet de minister van Volksgezondheid".

De liberale politica vindt het vooreerst belangrijk dat eerst het precieze effect op de luchtkwaliteit en de effecten op de volksgezondheid worden uitgeklaard. Al moeten we ons volgens De Block "niet te veel illusies" maken over de meetbaarheid van het probleem. Vraag is volgens haar ook of een rechtstreeks verband met bepaalde aandoeningen en ziektes juridisch kan worden hardgemaakt, al wil ze het punt meenemen in overleg met haar collega's uit de regio's.

GETTY

Inbreuken tegen eerlijke handel

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) lichtte toe dat hij de FOD Economie een juridische analyse heeft gevraagd naar eventuele inbreuken tegen de eerlijke handelspraktijken jegens de consument en tegen de garantiewetgeving voor consumptiegoederen.

Indien er sprake is van inbreuken, dan start de Economische Inspectie "bijna automatisch" een strafrechtelijk onderzoek op, aldus Peeters. "Daarvoor is geen politieke beslissing nodig", verduidelijkte Peeters nog. "Daar mag de minister zich niet mee inmengen."

Peeters benadrukte dat de voltallige regering VW-gate zeer ernstig neemt. "Maar dat betekent ook dat je niet wild om je heen slaat", onderstreepte de vicepremier, die vooruitblikte naar de manier waarop Volkswagen zich nu zal positioneren. Het is daarvoor wachten op de inhoud van een actieplan, dat de autobouwer aan de Duitse regering zal voorleggen.

Indien er sprake is van inbreuken, dan start de Economische Inspectie bijna automatisch een strafrechtelijk onderzoek op