Van Hool bouwt 20 elektrische trambussen voor Oostenrijk

BELGA
De Belgische busbouwer Van Hool zal de komende jaren twintig volledig elektrische trambussen leveren aan de Oostenrijkse stad Linz. De voertuigen zullen gemaakt worden in de vestiging van Van Hool in Koningshooikt, waar zo'n 4.000 mensen werken. Dat liet het bedrijf vandaag weten.

Het contract gaat over trambussen van het type Exqui.City. Van Hool speelt met de trambussen in op de vraag naar milieuvriendelijk en betaalbaar openbaar vervoer. Trambussen combineren de voordelen van een tram (comfort, stiptheid, eigen rijbaan) met die van een bus (niet verbonden aan een traminfrastructuur). Ook steden als Metz, Barcelona, Parma en Hamburg kozen voor de Exqui.City.

Van Hool

Werkgelegenheid

CEO Filip Van Hool spreekt over een "betekenisvol order". "Het is goed voor de tewerkstelling in de vestiging in Koningshooikt, waar we ons moeten toeleggen op het bouwen van voertuigen met een hoge toegevoegde waarde", zegt hij. Daarmee geeft Van Hool toe dat het voor de gewone stadsbussen niet meer op kan tegen de concurrentie uit lagekostenlanden zoals Tsjechië en Turkije.

"We moeten realistisch zijn. We werken nu nog een bestelling stadsbussen af voor de TEC (de Waalse busmaatschappij, red.), en we hebben nog wat trouwe klanten onder bedrijven die in opdracht van De Lijn rijden, maar grote orders worden moeilijk," zegt woordvoerder Dirk Snauwaert.

De gewone stadsbussen bouwen in Macedonië, waar Van Hool ook een fabriek heeft, gaat niet omdat die vestiging al op volle toeren draait door een groot Amerikaans order voor autocars dat Van Hool vorig jaar binnenhaalde. Een uitbreiding van die fabriek in de hoofdstad Skopje "wordt bekeken".

De Belgische werknemers zullen het dus moeten stellen met hoogwaardige bussen zoals de Exqui.City. Het order voor Linz bewijst volgens Filip Van Hool alvast dat de strategie om zich op dat hoogwaardig openbaar vervoer toe te leggen, vruchten afwerpt. "We maken ons sterk dat we in de loop van de komende weken en maanden nog van ons zullen laten horen op dit vlak", zegt hij.

De trambus heeft ook al in Vlaanderen gereden, maar dan enkel als test. In Kortrijk reed hij in oktober twee weken rond naar aanleiding van de vakbeurs Busworld. De resultaten van dat proefproject worden geanalyseerd. Van Hool hoopt de trambus ook in Vlaanderen aan de man te brengen. "Als je als producent geloofwaardig wil zijn in het buitenland, zou het mooi zijn mocht dergelijk visitekaartje ook in Vlaanderen rondrijden", aldus Snauwaert.