Exclusief voor abonnees

Van 120km/u naar 50 km/u: alles wat je moet weten over de Brusselse 'stadsboulevards’

Links: Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a), rechts: een simulatiebeeld van hoe het er uit zou zien  als je van de snelweg komt in een zone waar je maar 50 km/uur mag rijden.
Baert Marc, RV Links: Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a), rechts: een simulatiebeeld van hoe het er uit zou zien als je van de snelweg komt in een zone waar je maar 50 km/uur mag rijden.
De E40 en de A12 worden stadsboulevards in plaats van snelwegen recht naar het hart van de hoofdstad. Geen 120km/u per uur meer, 50 wordt de maximumsnelheid. Het moet de files oplossen en de lucht- en leefkwaliteit verhogen, volgens Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Volgens Vlaams minister Ben Weyts verplaatst Brussel het fileprobleem enkel: “Smet doet de Brusselse files cadeau aan Vlaanderen.”

Je hebt 8% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



65 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • willem merken

    Er moet toch ene sos proberen de milieubetogingen te recupereren of anders is groen en pvda er mee weg.

  • Lammens Frans

    De laatste tijd is het maar al te duidelijk dat onze ministers terug naar de schoolbanken moeten . Wat die allemaal uitvinden om toch maar in het nieuws te komen ! Elke uitspraak die niet vervuld wordt = dikke boete aanhangen die terug naar de gewone burgers terugvloeit. Twee keer nadenken dus !!!

  • Inge Geelen

    Snap iets niet goed in de redenering. Als je bij 90 per uur 8,75% /sec minder uitstoot dan bij 120 per maar je doet er 25% meer tijd over om de zelfde afstand te overbruggen, waar is dan de winst in CO2? Volgens mij stoot je dan per verplatsing meer co2 uit.

  • mike vanginderen

    Typisch Belgisch. Onnozele ideeën uitwerken, zich in het politiek daglicht stellen, want de verkiezingen komen eraan. Maar eerst een degelijk openbaar vervoersbeleid, deftige fietspaden, oplaadmogelijkheden,.......Neen, doen we niet.Hier handelt iedereen individueel, zal nooit werken.

  • Hugo VAN HAEVRE

    Die denken toch dat ze het warm water hebben uitgevonden, rijstroken versmallen en de baan heeft meer capaciteit, dat zien we dagelijks, als er een baan is aangepast versmald files tot gevolg, natuurlijk als hij zich verplaatst word hij begeleid door een paar zwaantjes en heeft dan van niks last daarom verstaat hij het niet, staat zelf nooit in de file