Vakbond wil staking bij De Lijn in Vlaams-Brabant uitbreiden naar heel Vlaanderen

Photo News
De misnoegde socialistische vakbond ACOD wil de staking bij de openbaarvervoermaatschappij De Lijn in Vlaams-Brabant uitbreiden naar heel Vlaanderen. De bond roept op tot een nationale staking op woensdag 13 november. Dat meldt ACOD-TBM Vlaams-Brabant.

Het conflict tussen de vakbonden en de directie van De Lijn in Vlaams-Brabant escaleert. De bonden hebben het overleg vrijdagnamiddag afgeblazen. “Omdat wij aanvoelden dat we geen verdere resultaten meer konden bereiken. Nutteloos bij elkaar zitten brengt alleen maar tijdverlies met zich mee”, zegt Marcel Conters, gewestelijk secretaris van ACOD-TBM Vlaams-Brabant.

Ultumatum

De directie had donderdagavond de vergaderzaal verlaten en een ultimatum gesteld. De bonden kregen tot vrijdagavond 19 uur de tijd om haar voorstel goed te keuren. “Blijkbaar spreken we een andere taal. De directie heeft een totaal andere kijk op de misnoegdheid van het personeel. De minieme voorstellen die ons gedaan werden om de problematische situaties op te lossen binnen De Lijn hebben bij ons en onze achterban geen weerklank gevonden”, stelt Conters. “De directie krijgt van ons een onvoldoende over de hele lijn.”


Het communiqué van de directie van donderdagavond dat er een akkoord was en iedereen weer aan het werk zou gaan, heeft kwaad bloed gezet bij de bonden. “Wij blijven onze acties aanhouden en laten iedereen de keuze om zaterdag, zondag en de feestdag van maandag 11 november thuis te blijven. De stakersvergoedingen blijven van kracht”, zegt Conters.

Volgens ACOD springen andere entiteiten van De Lijn op de kar van Vlaams-Brabant. “Zij hebben immers met dezelfde problemen te maken. Wij hebben besloten om op woensdag 13 november heel Vlaanderen plat te leggen met een staking tegen het management van De Lijn wegens het slechte personeelsbeleid en het gebrek aan waardering voor het personeel.”

Overleg

De directie van De Lijn laat intussen weten dat ze vasthoudt aan het ontwerpakkoord van donderdagavond. “Dat voorziet in een analyse voor een betere afstemming tussen dag- en maandplanning van de chauffeurs. De lokaal gemaakte afspraken over het opnemen van vakantiedagen worden uitgevoerd in de Vlaamse rand en de regio rond Leuven. We plannen overleg met de manager van het HR-dienstencentrum over concrete probleemdossiers. Afspraken die gemaakt zijn over aanwervingen, worden uitgevoerd en geëvalueerd. Er komt overleg over planning en dienstroosters van lijncontroleurs”, klinkt het. (lees hieronder verder)

Marc Baert

De directie nodigde de vakbonden vrijdag uit voor nieuw overleg om 14 uur, in de hoop een definitief akkoord te kunnen afsluiten en de staking te beëindigen. Alleen de christelijke bond ACV daagde op. De liberale ACLVB vroeg om een sociale bemiddeling op te starten met het oog op een verzoening. De sociaal bemiddelaar heeft inmiddels het initiatief genomen voor een bemiddeling op dinsdag 12 november.

Alternatieven

De vakbondsactie begon dinsdag en duurt nu al vier dagen. Reizigers in Vlaams-Brabant zoeken intussen naar alternatieven voor hun woon-werkverkeer. In Dilbeek stampten ontevreden klanten via sociale media een carpoolinitiatief uit de grond. Wie een leeg zitje heeft in zijn of haar auto kan dat aanbieden aan gestrande reizigers. En dat initiatief slaat aan. Tientallen mensen maakten er al gebruik van om toch maar op school of het werk te geraken. De initiatiefnemers overwegen om een permanente carpoolgroep op te richten.

De directie betreurt dat de vakbonden de staking voortzetten. “De reizigers zijn daarvan de dupe”, zegt ze. “Onze deuren blijven open staan voor verdere dialoog voor een snel herstel van de dienstverlening aan de klanten.”




42 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • james vroman

    alles plat leggen ! geen compassie meer !

  • Patrick Martens

    Heel de boel platgooien, in héél het land. De directie zal dan wel luisteren.

  • Marco Maerten

    Henri,als u kiest voor een een ultraneoliberale controlestaat,stel ik ook voor dat u opdraait voor de kosten van de armoede dit veroorzaakt. De problemen van de lijn zijn net veroorzaakt door de verrottingstrategie van NVA door alles kapot te besparen om hun rijke vriendjes het verschil uit te betalen. Kom binnen een paar jaar niet janken.

  • Walter De Vuyst

    In het artikel wordt enkel gesproken over staking ten gevolge van slecht personeelsbeleid bij De Lijn . Als het inderdaad zo is dat het effectief te wijten is aan een personeelstekort dan hebben de chauffeurs alle recht om te staken , in het andere geval moeten ze terug aan de slag gaan . Ook de besparingen opgelegd aan De Lijn zorgden voor wrevel bij het personeel maar het management lacht alles weg.

  • Degeest Etienne

    Ik ben een echte busgebruiker van en naar het werk in Leuven. Bussen zitten tijdens de schooldagen inderdaad overvol. Kan men hierin geen onderscheid maken tussen schoolbussen en bussen voor niet schoolgaanden. Kan men het bussenpark allereerst niet verjongen. Zijn smerig, ramen lekken, hebben vaak startproblemen, laten een enorme uitstoot achter. Misschien dat dit een opstap is naar nieuwe werkkrachten.