VAB vraagt boetes voor achtergelaten deelsteps

Rondslingerende deelsteps in de buurt van Station Antwerpen-Centraal.
Klaas De Scheirder Rondslingerende deelsteps in de buurt van Station Antwerpen-Centraal.
Mobiliteitsorganisatie VAB wil dat Vlaanderen een voorbeeld neemt aan Parijs en een duidelijke regelgeving uitwerkt voor het parkeren van deelsteps. Uit een studie van VAB blijkt immers dat slechts twee procent van de geparkeerde deelsteps in Parijs een hindernis vormen voor voetgangers.

Deelsteps mogen in Parijs niet geparkeerd worden op het voetpad, maar moeten achtergelaten worden op fietsparkeerplaatsen of parkeerplaatsen voor gemotoriseerde tweewielers en auto’s. De stad investeert zeven miljoen euro in 10.000 fietsparkeerplaatsen.

Verkeerd geparkeerde steps worden beboet (35 euro) of zelfs in beslag genomen (10 euro per dag + 49 euro). Die boetes vallen in de bus bij de aanbieders, die ze op hun beurt doorrekenen aan de gebruikers. Bovendien zetten de aanbieders ook een team in dat verkeerd geparkeerde steps verplaatst.

Gebruikers van de deelsteps kunnen via een app een interactieve kaart van Parijs bekijken waarop parkeerplaatsen voor de steps zijn aangeduid.

Maatregelen

Het is tijd dat er ook in ons land een duidelijke regelgeving komt voor het parkeren van deelsteps, zegt VAB. De mobiliteitsorganisatie pleit ook voor voldoende controles en indien nodig boetes en inbeslagnames.

Verder moeten de aanbieders verantwoordelijk gesteld worden voor verkeerd geparkeerde steps en moet de stad voldoende investeren in parkeerruimte voor fietsen en deelsteps.

Vind jij ook dat het gebruik van deelsteps beter moet gereguleerd worden? Vul hier de VAB-enquête in.




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Het zwart-wit tijdperk van de puriteinse fundamentalisten. Waarin alles geregeld moet worden met repressie en een boete. Waar het idee van de constructieve en positieve oplossing terug opnieuw uitgevonden moet worden.

  • Paul Boutsen

    Als een firma dik geld verdient aan die steps, moet die firma er ook voor zorgen dat er locaties zijn waar men die kan achter laten. De vab heeft weer typisch de Belgische ziekte als reactie: boetes! Als men maar geld uit de mensen hun zakken kan jagen. Straks kom er weer een politiek bevriend privébedrijfje op de proppen die van de steden het "contract" krijgt de "retributies" te innen.

  • Albert Hendrix

    De stad moet de firma verplichten zoals de deelfietsen van standplaatsen te maken en dat ze daar moeten gezet worden alle steps die niet op hun plaats staat boete en politie ze laten meepakken.voor firma ook huurgeld vragen aan firma voor gebruik van grond waar standplaatsen zijn.

  • Rudy Jacobs

    in vlaanderen moet en mag het alleen geld opbrengen ,het mag totaal niks kosten,en dan krijg je dit of staat er ergens dat je die spullen op dezelfde plaats als waar afgenomen moet terug aangeleverd worden,vlaanderen belast zich zelf wel kapot

  • jurgen de noor

    In Noorwegen mag je gratis rijden met dat ding als je hem in een standplaats parkeert. Geen boetes nodig...