Ga naar de mobiele website
^ Top

Is het nog voordelig om diesel of benzine te tanken in onze buurlanden?

In België is een tank benzine van 50 liter nog slechts 1,5 euro duurder dan eenzelfde tank diesel.
thinkstock In België is een tank benzine van 50 liter nog slechts 1,5 euro duurder dan eenzelfde tank diesel.
Het prijsverschil tussen diesel en benzine is overal in Europa kleiner geworden in vergelijking met twee jaar geleden. In België, Frankrijk en Spanje is het prijsverschil tussen beide brandstoffen minder dan 10 eurocent per liter geworden. In 2016 was dat in België nog meer dan 22 eurocent. Dat blijkt vandaag uit cijfers van mobiliteitsclub VAB.

De prijs van diesel is in Europa gemiddeld met 28 procent toegenomen in de voorbije twee jaar, de prijs van benzine steeg met 14 procent. In Frankrijk en België waren de prijsstijgingen van diesel het grootst, met respectievelijk 38 procent en 33 procent. 

Nederland is een uitzondering in Europa: daar blijft het verschil tussen diesel en benzine groot (30 eurocent) en betalen automobilisten 15 euro meer voor een tank benzine van 50 liter. In België is een tank benzine van 50 liter nog slechts 1,5 euro duurder dan eenzelfde tank diesel.

Accijnsverhoging op diesel

De prijzen van benzine en diesel zullen in België dit jaar nog meer naar elkaar toegroeien, door de accijnsverhoging op diesel. Wie wil besparen door in het buitenland te tanken, kan dat in Luxemburg. Op een tank van 50 liter diesel bespaar je daar meer dan 17 euro tegenover tanken in België. Ook Duitsland is voordeliger (ruim 8 euro) om diesel te tanken. In Nederland en Frankrijk loopt de prijs van diesel vrijwel gelijk met die in België.

Wie met benzine rijdt kan enkel in Luxemburg echt voordeel (12,5 euro) halen uit een tankbeurt van 50 liter. In Nederland is benzine veel duurder.




98 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Constante Van Planck

    mijn "grote" diesel 5,4l/100km klein benzieneke 7-8l/100km, onderhoud is diesel goedkoper, motor gaat ook langer mee en rijdt soepeler. Door het groter verbruik van benzine denk ik dat de vervuiling gelijklopend moet zijn.

  • josep duhamel

    heel de dieselhetze is plavoers boerenbedrog van de politici. eerst diesel aanmoedigen en als iedereen met diesel rijdt, de chauffeurs criminaliseren en culpabiliseren en allerlei taksen heffen. wanneer gaan ze met een smoes komen om de benzine ook duurden te belasten? een goede raad aan de dieselrijders, ga tanken in het buitenland en doe er tegelijkertijd je boodschappen. 2x bingo.

  • Stefanie van Dijk

    Nu moet ik zeggen ik had een niet zo zuinige diesel en heb nu een zuinige benzine, als ik alle kosten tegen elkaar weg streep kom ik op nul en daarbij ga ik per dit jaar minder km maken waardoor ik voordeliger uit ben met benzine, maar er zal binnenkort (als er nog wat meer mensen terug overstappen op benzine) wel weer een extra tax verzonnen worden

  • Ronald Boudewijns

    “"BRON TOURING”" Hoewel diesel niet zo lang geleden geprezen werd om zijn laag verbruik en beperkte CO2-uitstoot, heeft de brandstof vandaag een veel minder positief imago door de hoge uitstoot van fijnstof en NOx-deeltjes. Benzine is al enkele jaren weer aan een opmars bezig, maar directe injectie maakt het verhaal om die reden complex, met een fijnstofuitstoot die net zo schadelijk zou zijn als die van diesel.

  • Peter Buyck

    Probleem zit grotendeels tussen de oren. De actieradius van diesel is groter dan die van benzine. Ik haal met benzine een theoretische actieradius van 700 km. Mijn dienstvoertuig (diesel) haalt een theoretische actieradius van 1200km. Beide voertuigen zijn even oud...

Meld een bug