VAB pleit voor mobiliteitsfonds en ‘intelligente tolheffing’ op Antwerpse en Brusselse ring

Organisatie vraagt beter onderhoud, beter openbaar vervoer en meer fietsinvesteringen

De ring rond Antwerpen net voor de Kennedytunnel.
BELGA De ring rond Antwerpen net voor de Kennedytunnel.
De mobiliteitsorganisatie VAB pleit voor de oprichting van een mobiliteitsfonds dat moet instaan voor de financiering van de prioritaire mobiliteitsinvesteringen. Dit mobiliteitsfonds wordt gespijsd met de inkomsten van de jaarlijkse verkeersbelastingen, de inschrijvingstaks en het deel van de verkeersboetes dat Vlaanderen ontvangt. Het geld moet dienen voor het structureel onderhoud van de verkeersinfrastructuur, de kwaliteitsverbetering van openbaar vervoer en fietsvoorzieningen.

Zonder dergelijk mobiliteitsfonds lopen we het risico dat al het beschikbare geld naar de nieuwe projecten zoals Oosterweel en Brusselse ring gaat, meent VAB. Als de Vlaamse overheid geen geld heeft voor deze nieuwe weginfrastructuur, dan kan ze de gebruikers van de Antwerpse en Brusselse ring via een intelligente tolheffing mee laten betalen voor deze zware investeringen. 

VAB wil dat de overheid de volgende tien jaar garantie biedt dat belangrijke mobiliteitsinvesteringen ook kunnen gebeuren. VAB schat dat een extra budget van 15 miljard euro gespreid over tien jaar nodig is in Vlaanderen om mee de modal-shift mogelijk te maken en de basisinfrastructuur op niveau te houden.

VAB motiveert haar vraag voor de oprichting van een mobiliteitsfonds met de vaststelling dat in Vlaanderen verder onderhoudsachterstand blijven oplopen, want 25 procent van onze gewestwegen vertoeft in slechte staat. Van de ongeveer 3.000 bruggen en tunnels heeft 1 op 3 (900 tot 1.000 bruggen) 
een grondig onderhoud nodig binnen dit en 10 jaar (vanwege hun zeer hoge leeftijd van 60 jaar of meer) en moet waarschijnlijk 1 op 10 (250 à 300) volledig vervangen worden.

Photonews

Focus op openbaar vervoer en fiets

Andere vaststelling is dat voorbeelden in het buitenland meer en meer op openbaar vervoer en fiets focussen. Steden kampen met een toenemende verkeersdruk en zien de oplossing in zware investeringen in de capaciteit en doorstroming van tram en bus, in de organisatie van overstapmogelijkheden van fiets of auto op openbaar vervoer en in de uitbouw van een goede fietsinfrastructuur. 

Ook Vlaanderen zou de volgende tien jaar zwaar moeten investeren in de capaciteit en snelheid van het openbaar vervoer en de focus leggen op de bereikbaarheid van de dertien centrumsteden en de achtergebleven regio's zoals Limburg en West-Vlaanderen.

Lees ook: Vlaamse administratie pleit bij De Wever voor rekeningrijden en koolstofheffing




52 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dries Peeters

    de vlaamse wielerbond slaat weer toe.

  • Lucien Mertens

    Tol, belastingen en boetes...de grote drie van België. Een tol op het massale buitenlandse vrachtvervoer is echter wel degelijk aan de orde. En dan maar hopen dat het ook gebruikt wordt waarvoor het geïnd werd.

  • Yvan Lissens

    Of hoe het niet werkt in een land waarvan de regering altijd alles voor zich uit schuift. Van lange-termijnvisie hebben ze nog nooit gehoord, enkel het zakkenvullen telt.

  • Gino Denil

    Lijkt me een hele redelijke vraag om het geld dat ze de autorijder uitmelken te gebruiken voor onderhoud en vernieuwing van de verkeersinfrastructuur. Het vermijdt alvast dat het gebruikt wordt voor iets anders. Zoals het verlagen van de lasten van de ondernemingen. En als er geen budget meer is voor werken als Oosterweel. Beter dat de gebruikers er dan voor betalen dan voor het hele land een kilometerheffing.

  • Theo Striem

    Dat alles versleten is tot op de draad is niet de schuld van de bevolking als ik mijn huis moet onderhouden zoals de staat zijn wegennet dan valt het in mekaar