Unizo Vlaams-Brabant wil intergewestelijk mobiliteitspact voor aanpak fileproblematiek

Unizo Vlaams-Brabant & Brussel pleit voor een intergewestelijk mobiliteitspact om de fileproblematiek in en rond Brussel aan te pakken.
Photo News Unizo Vlaams-Brabant & Brussel pleit voor een intergewestelijk mobiliteitspact om de fileproblematiek in en rond Brussel aan te pakken.
Naar aanleiding van de komende verkiezingen pleit Unizo Vlaams-Brabant & Brussel voor een intergewestelijk mobiliteitspact om de fileproblematiek in en rond de hoofdstad aan te pakken. "Er is nood aan een beleid dat met duidelijke doelstellingen onze mobiliteit een nieuwe toekomst geeft, een toekomst die zowel leefbaar is voor de bevolking als onze economie ten goede komt", aldus directeur Elke Tielemans.

"Onze mobiliteit staat onder druk, niet in het minst in Vlaams-Brabant en Brussel. We voelen het elke dag aan de files op onze wegen, aan een openbaar vervoer dat er maar niet in slaagt zichzelf als betrouwbare partner op de kaart te zetten en aan de onveilige situaties voor voetgangers en fietsers. We moeten streven naar een vervoerssysteem waarbij de gebruiker kiest voor de meest optimale vervoerswijze in functie van zijn behoefte en die ondernemers kwaliteitsvolle en efficiënte alternatieven biedt voor verplaatsingen met de auto", aldus de middenstandsorganisatie.

Aangezien de mobiliteit in Vlaams-Brabant en Brussel de gewestgrenzen overschrijdt wil Unizo een intergewestelijk mobiliteitspact met daarin concrete doelstellingen voor onze mobiliteit en ruimte. "Op- en overstappen tussen de verschillende vervoersmaatschappijen moet zo makkelijk mogelijk zijn. Een uniform tarief en ticket zijn een minimale voorwaarde. Het GEN rond Brussel moet zo snel mogelijk operationeel zijn waardoor er snellere en frequente verbindingen komen tussen het centrum en de randgemeenten. Auto- en fietsdelen moeten fiscaal aantrekkelijk gemaakt worden voor bedrijven.”




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Biesen

    30 jaar misbestuur van de regeringen krijg je niet in korte tijd opgelost. Neem een voorbeeld aan China. In 1 jaar tijd leggen ze een autobaan aan met verschillende kruisingen door overbruggingen. Geen commentaar. Nadenken en doen, simpel toch?

  • Mike Bemelmans

    Of de ring van Brussel eindelijk eens verder afwerken aan de zuidkant.

  • karel vandamme

    Het is gemakkelijker om met noord-frankrijk overeenkomsten te maken, dan met brussel en wallonië...

  • jorg de clerck

    Firmawagens op het werk laten zal veel oplossen. Als je die nodig hebt om naar uw werk te gaan èn alleen daarvoor heb je die dus niet nodig. Neem de bus of de trein.

  • chris delanghe

    Het zou beter werken met minder gewesten, minder baronieen, minder ministers en een niet verknipt openbaar bestuur. Niet meer maar minder bestuur. En al die ambtenarenbarakken met hun schitterende ideeen kunnen ze beter afvoeren. Misschien eens gaan kijken naar landen waar het wel werkt ???? Zever genoeg, maar helaas niks wat werkt maar in schril kontrast staat met de kosten.

Video