Uitzendbureau vraagt naar seksleven van sollicitanten

Wie aan de slag wil bij uitzendbureau Accent, moet in de tweede sollicitatieronde de "Accent-mythologietest" afleggen. In die persoonlijkheidstest wordt onder meer dieper ingegaan op het intieme leven van de sollicitanten.

Griekse goden
Zo moeten sollicitanten laten wteen of ze zich meer op hun gemak voelen bij mannelijke of vrouwelijke collega's, of ze lichamelijke beleving belangrijk vinden en of ze zich graag sexy kleden. Aan de hand van die antwoorden worden de sollicitanten ingedeeld in categorieën van Griekse goden en godinnen. Die staan telkens voor een welomschreven persoonlijkheid.

Leuke gegevens
Woordvoerder Lieven Bonamie van Accent relativeert het belang van de persoonlijkheidstest: "Die levert leuke gegevens op, maar die zijn niet doorslaggevend in de uiteindelijke selectie. Niemand is verplicht de test in te vullen."

Vreemd
Bij Federgon, de federatie van uitzendbureaus in België, kijkt woordvoerder Sébastien Delfosse vreemd op wanneer hij over de test hoort. "Een bedrijf mag alleen vragen stellen die van belang zijn voor de functie waarvoor iemand solliciteert." (belga/tdb)