Uber in Brussel illegaal volgens rechter, bedrijf riskeert dwangsommen tot 1 miljoen euro

Taxichauffeurs protesteerden in maart vorig jaar nog tegen Uber.
Photo News Taxichauffeurs protesteerden in maart vorig jaar nog tegen Uber.
Volgens de Brusselse rechtbank van koophandel zijn transportplatformen zoals Uber illegaal in Brussel. Dat schrijven La Libre Belgique en La Dernière Heure. De dwangsommen die Uber riskeert kunnen oplopen tot een plafond van 1 miljoen euro.

De rechter bepaalt dat enkel chauffeurs die over een taxilicentie beschikken, en dus ook een lichtbak bovenop de wagen hebben, effectief taxiritten in de hoofdstad mogen uitvoeren. De gerechtelijke beslissing dateert al van december. De dwangsommen bedragen 10.000 euro per partij en per vastgestelde inbreuk.

Het vonnis van de stakingsrechter bevestigt een eerdere beslissing die in september 2015 uitgesproken werd en waarbij UberPop verboden werd als taxidienst. De diensten van UberPop werden toen verboden, omdat de chauffeurs niet over een taxilicentie en dus een lichtbak op het dak beschikten. De rechter stelt nu dat eender welke dienst die betaalde ritten aanbiedt, hieronder valt. “Het bevel tot staking is aldus geenszins beperkt tot een welbepaalde dienst. Het bevel kan in tegendeel van toepassing zijn op eender welke dienst van Uber, van zodra het een taxidienst betreft”, klinkt het.

Uber X?

Toch is er nog enige onduidelijkheid over het feit of Uber X een taxidienst of een limodienst is. Voor de limodiensten gelden namelijk andere licenties. “Of Uber X al dan niet een taxidienst verleent, dan wel een dienst inzake verhuur van een voertuig met chauffeur, is een interpretatie die in het kader van de uitvoering van het vonnis enkel de dwangsommenrechter toekomt.”

Het bedrijf Uber wilde niet reageren tegenover de krant. Op het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zegt men "het vonnis te bestuderen". 

“Taxiplan van Brussel niet futureproof

De liberale Brusselse volksvertegenwoordigers Els Ampe (Open Vld) en Vincent De Wolf (MR) betreuren dat er nog steeds geen duidelijk wettelijk en juridisch kader is voor de app en transportdienst Uber. Ze pleiten voor een duidelijk taxiplan. “Misschien zullen velen op de rechter schieten, maar het feit is dat de taxiwetgeving in Brussel niet futureproof  is. Er is actie nodig die het gepruts in de marge rechtzet”, vindt Ampe.

De Wolf staat Ampe bij en wijst op “het onvermogen van de Brusselse regering” om een wettelijk kader te voorzien voor de numerieke actoren. “Het is erg schadelijk voor Brussel dat het deze test niet heeft doorstaan en dat het als hoofdstad geen voortrekkersrol kan spelen op het vlak van Smart City”, stelt hij.

Voor de liberalen is het duidelijk dat een nieuw taxiplan komaf moet maken met de lacunes in de taxiwetgeving en de onzekerheid voor bedrijven als Uber. “De stappen die in het taxiplan gezet zijn wegen onvoldoende. Moderne applicaties zoals Uber lopen tegen de muur van het Brusselse verleden aan”, aldus Ampe.




21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Het gaat er je om dat het goedkoper is, Ronny Biesen. Maar het is illegaal. Ze zijn niet ingeschreven en betalen geen belastingen. Zijn wettelijk niet in orde. Ze moesten ook de passagiers beboeten die er gebruik van maken.

  • Ronny Biesen

    Waarom zou Uber illegaal zijn? Het is een bedrijf dat vervoersdiensten aanbied. Waarom moet Belgie weer zo scheef staan? Trouwens ik begrijp niet waarom ik vanuit Zaventem 350 eur moet betalen voor een rit naar Limburg met een taxi?? Dan liever Uber.

  • Mario Tersago

    Hoewel dergelijke zaken mij ook frustreren, dit is iets wat mettertijd toch niet meer relevant gaat zijn als de wagens zelfrijdend zijn, maar bon.. Bovendien als je een alternatief middel zoekt kan je veelal ook gewoon beroep doen op sociale media of moet je hier ook een vergunning, verzekering, .. voor hebben? Nee toch? Zit meestal in jouw autoverzekering en anders in jouw familial.. Soit, eindeloze discussie.

  • Johan Billiet

    Zolang een Uber-chauffeur niet is ingeschreven als werknemer of zefstandige, en geen taxilicentie betaald, is Uber deloyale concurrentie. Wel is het zo dat de ervaringen met Uber positief zijn, die met officële taxi's eerder niet en dus vermeden worden..Echter waarom moeten taxibedrijven een -dure- taxilicentie betalen aan de roverheden...wordt uiteindelijk toch doorgerekend aan de eindklant..en is alzo contraproductief. Overdreven taksen doden economische activiteiten...

  • vandekempen bart

    kijk naar het vooruitstrevende oost europa: overal vooruitgang en groei, overal volop uber. hiero: regeltjes, bureaucratie en files.